حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

تحول دیجیتال در صنعت فولاد

تحول دیجیتال در صنعت فولاد

صنعت فولاد یکی از صنایع مهم کشور است که باید تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۵۵میلیون تن دست پیدا کند. در این میان، فناوری‌‌‌های تحول دیجیتال با ابزارهای متنوع، از جمله تحلیل داده‌‌‌ها می‌‌‌تواند به کمک این بخش بیاید. تجربه‌‌‌های جهانی به ما می‌‌‌گوید که شرکت‌های فعال در حوزه IT می‌‌‌توانند به‌عنوان بازوی کمکی شرکت‌های فولادی نقش پررنگی در تحقق این شاخص‌‌‌ها و بهبود صنعت فولاد کشور داشته باشند.

اما تحول دیجیتال چیست و چه تاثیری بر آینده کسب‌وکارهای صنعت فولاد دارد؟ در گفت‌وگو با علی‌‌‌اکبر صمدزاده، معاون توسعه بازار همکاران‌سیستم و عضو هیات‌مدیره این شرکت، به بیان این پرسش‌‌‌ها و اثرگذاری تحول دیجیتال بر صنایع فولادی پرداختیم.

گروه شرکت‌های همکاران‌سیستم به‌عنوان شرکتی فعال در ارائه راهکارهای فناورانه IT از جمله شرکت‌های نرم‌‌‌افزاری است که با داشتن یک‌نرم‌افزار ERP جامع مورد اعتماد بسیاری از کسب‌وکارهای فعال در صنایع مختلف کشور قرار گرفته است.

تحول دیجیتال در صنعت فولاد
تحول دیجیتال در صنعت فولاد

علی‌اکبر صمد‌زاده با اشاره به نقش تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای امروزی، اظهار کرد: تحول دیجیتال قبل از آنکه مفهوم دیجیتال خود را ارائه دهد، به مدیریت تغییراتی در سازمان می‌‌‌پردازد که در نهایت سبب بهبود چابکی فرآیندها، تسهیل دسترسی سازمان‌ها به ذی‌نفعان خود و کاهش هزینه‌‌‌های سازمان می‌شود. بنابراین مفهوم تحول دیجیتال صرفا یک مفهوم IT و فناورانه نیست.

وی ادامه داد: در واقع سازمان‌ها از طریق ابزارهایی که در دنیای امروز به‌طور عمده متکی بر حوزه دیجیتال یا همان IT هستند، کسب‌وکار خود را به امکاناتی تجهیز می‌کنند تا از طریق آن دسترسی سریع‌‌‌تر و آسان‌‌‌تری به مشتریان خود داشته باشند و سرعت دریافت تقاضای بازار و پاسخگویی خود را افزایش دهند.

صمدزاده همچنین درباره اینکه چطور تحول دیجیتال می‌‌‌تواند به توسعه کسب‌وکارها کمک کند، افزود: به‌طور کلی پروژه‌‌‌های تحول دیجیتال در سازمان‌ها از چهار جنبه می‌‌‌توانند بر بهبود کسب‌وکارها اثر داشته باشند. این چهار مورد شامل دیجیتال‌‌‌سازی فرآیندها از طریق به‌‌‌کارگیری نرم‌‌‌افزارهای متناسب با هر کسب‌وکار، تحلیل داده‌‌‌ها و استفاده از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌‌‌های مدیران، اتوماسیون و مکانیزاسیون فرآیندها و خودکارسازی آن از طریق ابزارهای سخت‌‌‌افزاری مناسب همچون حسگرهای دیجیتال و امکان توسعه کسب‌وکارها از طریق ایجاد اکوسیستم‌های بزرگ‌تر در کسب‌وکارها می‌شود.

معاون توسعه بازار گروه شرکت‌های همکاران‌سیستم در ادامه بیان کرد: تصویری که معمولا با بیان عبارت «تحول دیجیتال» در اذهان شکل می‌گیرد، تحت‌تاثیر قراردادن همه‌چیز در زمان کوتاه است که به‌طور معمول احساس ریسک در آن بالاست. اما باید به این نکته اشاره کنم که پروژه‌‌‌های تحول دیجیتال مانند دیگر پروژه‌‌‌های IT در سازمان‌ها، فرآیندی گام به گام و فازبندی‌‌‌شده را طی می‌کنند. این فرآیندها می‌‌‌توانند با توجه به آمادگی سازمان‌ها تعریف و تبیین شوند، سپس بر مبنای نقشه راه معین به پیاده‌سازی آنها پرداخت. سیستماتیک کردن حتی یک ‌فرآیند خرید در سازمان می‌‌‌تواند گامی در جهت تحول دیجیتال در سازمان محسوب شود.

صمدزاده در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی تحول دیجیتال در صنعت فولاد اظهار کرد: اگر نگاهی به چهارجنبه یادشده داشته باشیم، می‌‌‌توانیم به‌راحتی به این سوال پاسخ دهیم. ایجاد بسترهای نرم‌‌‌افزاری کاملا متناسب با فرآیندهای کسب‌وکار صنعت فولاد که زنجیره ارزش خود را به شکل پیوسته می‌‌‌داند، در کنار سرعت و چابکی در تصمیم‌گیری برای مدیران، بسیار بااهمیت است.

هرچه سیستم‌های نرم‌‌‌افزاری به‌‌‌کار گرفته‌شده در این صنعت از یکپارچگی بیشتری برخوردار باشند، به همان میزان می‌‌‌توانند در افزایش سودآوری سازمان نتایج بهتری کسب کنند. یکی دیگر از موضوعات مهم، تحلیل داده‌‌‌های این صنعت و چگونگی استفاده مناسب از آنهاست. تحلیل داده‌‌‌هایی با حجم بالا که بعضا نیاز است با داده‌‌‌های بیرونی سازمان در هم آمیخته شود تا تحلیل‌‌‌های پیشرفته‌‌‌ای را در اختیار سازمان‌ها قرار دهد، هم موجب یادگیری بیشتر در سازمان می‌شود و هم بر سرعت تصمیم‌گیری تاثیر می‌‌‌گذارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از تصمیم‌گیری‌‌‌های مدیران این صنعت می‌‌‌تواند براساس تحلیل‌‌‌هایی باشد که مبتنی بر اطلاعات بیرونی همچون روند تقاضا در صنعت، نرخ ارز و قیمت‌های جهانی فولاد باشد. همچنین یکی از نمودهای بسیار عینی در صنعت فولاد، استفاده از ابزارها و حسگرهایی است که کنترل بیشتر و دقیق‌‌‌تری را در خطوط تولید یا فرآیندهای انبارش و تحویل کالا در اختیار ما قرار می‌دهد.

به گفته صمدزاده، امروز واژگانی همچون سمپوزیوم را در این صنعت بیش از سایر صنایع می‌‌‌شنویم. در واقع این واژه به ما این نکته را متذکر می‌شود که صنعت فولاد از آن دسته صنایعی است که از استخراج تا فرآوری و تولید محصولات پایین‌دستی در گرو هماهنگی بیشتر با تامین‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان رده‌‌‌های مختلف است. ایجاد بسترهای اشتراکی مبتنی بر IT و تحول دیجیتال یکی از مسیرهای تحولی آینده در جهت توسعه و نوآوری در این صنعت خواهد بود که از هم‌‌‌افزایی بازیگران در این صنعت بیش از پیش استفاده خواهد کرد.

وی درباره نقش‌‌‌آفرینی مجموعه همکاران‌سیستم در ایجاد تحول دیجیتال در صنعت فولاد نیز گفت: امروز همکاران‌سیستم با داشتن راهکار جامع نرم‌‌‌افزاری اصلی‌‌‌ترین نیاز صنعت فولاد را که یکپارچگی اطلاعات است پوشش می‌دهد. در محورهای دوم و سوم با به‌‌‌کارگیری فناوری‌‌‌های مختلف از جمله تحلیل داده و داشتن شرکت‌های تخصصی که وظیفه اتصال سخت‌‌‌افزار به نرم‌‌‌افزارها را به عهده دارند؛ می‌‌‌تواند مشاور خوبی برای بازیگران صنعت فولاد باشد. در نهایت بستری را در آینده فراهم می‌‌‌کنیم که موجب توسعه نوآوری و کسب‌وکار شرکت‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر این مجموعه با تعداد زیادی از شرکت‌های فولادی همکاری دارد و همین موضوع باعث شده است تا همکاران‌سیستم تجربه خوبی از به‌‌‌کارگیری و پیاده‌سازی فناوری‌‌‌های نرم‌‌‌افزاری در شرکت‌های فولادی و آشنایی با نیازهای فناورانه این صنعت داشته باشد.


اخبار مرتبط :

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید