حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

ورق اسید شویی

معرفی کاربرد ورق اسید شویی

ورق اسید شویی یکی از انواع ورق های پرکاربرد می باشد که در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله فقط قصد داریم انواع کاربرد آن را ذکر کنیم.

اسید شویی، به فرایندی گفته می شود که در طی آن روغن و لایه های به وجود آمده بر روی ورق در زمان نورد گرم را حذف میکنیم.

که در مقاله ورق اسید شویی چیست به صورت کامل نوع این ورق، روند تولید آن را برای شما شرح میدهیم.

کاربرد ورق اسید شویی در زمینه های مختلف به شرح زیر می باشند.

  1. مصارف ساختمانی: درتولید لوله و پروفیل و غیره
  2. اتومبیل سازی: قسمتهای بدنه و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (ر ینگ و شاسی)
  3. صنایع لوله سازی تولید انواع لوله های انتقال آب ، نفت و گاز
  4. تولید مخزن های گاز ،مایع و مخزن های تحت فشار
  5. فرم دهی مجدد برای محصول گالوانیزه
  6. فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز

مزایای استفاده از اسید کلریدیک نسبت به اسید سولفوریک

استفاده از اسید کلریدریک اقتصادی‌تر بوده و قیمت بسیار کمتری از اسید سولفوریک دارد.

  • این اسید، به اصطلاح از میزان اسیدشویی بالاتری برخوردار است و اکسید بیشتری را در خود حل کرده و بنابراین سطح تمیزتری با استفاده از آن حاصل خواهد شد. دیگر مزیت حاصل از این ویژگی اسیدکلریدریک، صرفه‌جویی در مصرف اسید در تانک‌های اسیدشویی است.
  • حمله اسید کلریدریک به سطح فولاد به عنوان فلز پایه کمتر است. این مزیت سبب هدر رفتن کمتر فلز خواهد شد.
  • این اسید در واکنش با اکسید آهن، نمک آهن تولید می‌کند اما مقدار نمک رسوبی کم بوده و آسیبی ایجاد نمی‌کند.
  • این اسید هیدروژن کمتری در خود حل کرده و احتمال بروز عیوب در قطعه را کمتر می‌کند.
  • دمای کاری برای اسید کلریدریک کمتر از اسید سولفوریک است. دمای کاری بهینه برای اسید کلریدریک ۷۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد است. در حالی که این بازه دمایی برای اسید سولفوریک ۱۰۰ تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد است.

تنها عیب اسید کلریدریک نسبت به اسید سولفوریک در خاصیت فرار بودن آن است. به همین دلیل محفظه‌های اسید کلریدریک ایزوله می‌شوند تا از فرار آن جلوگیری شود. ورق‌های اسیدشویی شده در دمای بالا تولید دود کرده و موجب آلودگی هوای اطراف و آسیب به سیستم تنفسی خواهند شد. همچنین این اسید بسیار قوی بوده و می‌تواند منجر به آسیب تجهیزات شود.

انواع روش‌های اسیدشویی ورق

فرآیند اسیدشویی در صنایع مختلف انجام می‌شود. این فرآیند با توجه به نوع مقطع فولادی و کاربرد مورد نظر، به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه ذکر می‌شوند.

  • غوطه‌وری در مخزن: این روش متداول‌ترین روش اسیدشویی است. در این روش فرآیند در مخزن انجام می‌شود و منجر به دسترسی آسان به تمام نقاط قطعه و ورق خواهد شد. یکنواختی خوردگی سطح از جمله مزیت‌های این روش است.
  • اسیدشویی ساکن: همان‌طور که از نام آن پیداست، در این روش ورق ساکن بوده و محلول در حرکت است. این روش بیشتر در صنعت آبکاری مورد استفاده است.
  • اسیدشویی دسته‌ای: در این روش قطعات به صورت دسته‌ای وارد محلول شده و در آن غوطه‌ور می‌شوند.
  • اسیدشویی به روش افشانه‌ای (اسپری): این روش در حضور متخصص و با رعایت دقیق نکات ایمنی انجام می‌شود.
  • اسیدشویی به روش بازگردشی: این روش مناسب مقاطعی مانند لوله است که در آن اسید از داخل لوله عبور داده می‌شود و باعث شستشوی سطح داخلی آن می‌شود.

 

در اجرای فرآیند و استفاده از ورق اسیدشویی مشکلاتی وجود دارد. از جمله آن که استفاده مستقیم از ورق اسیدشویی به دلیل قدرت بالای اسید، با ریسک بالای خوردگی فلز همراه است و امکان آسیب دیدن قطعه در صورت عدم رعایت نکات فنی، وجود دارد. علاوه بر این دفع، بازیابی و استفاده مجدد از اسیدهای مورد استفاده در فرآیند، با مشکلات زیادی از جمله هزینه بالا مواجه است. از دیگر مشکلاتی که در این فرآیند وجود دارد حجم زیاد مصرف آب در طول اسیدشویی و تمیز کردن سطح است. از طرفی حمل و نقل اسید مصرف شده در طول فرآیند از معضلات جدی است که عدم توجه به آن می‌تواند آسیب‌های جدی به طبیعت شود.

برای خرید ورق اسید شویی می توانید از دکتر فولاد مرجع تخصصی فولاد و آهن اقدام به عمل آورید. دکتر فولاد با ارائه آخرین قیمت ورق اسید شویی و مشاوره خرید قصد دارد تا بهترین خرید شما را در این زمینه رقم بزند:

شماره تماس دکتر فولاد: 02166672577 – 02166672677

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید