حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کوره صنعتی

انواع کوره صنعتی و کاربرد های آن

کوره های صنعتی یکی از عناصر خط تولید فرآیند های ریخته گری محسوب می شوند و در صنعت استفاده و کاربرد های مختلفی را دارند. در این مقاله دکتر فولاد قصد دارد با پرداختن به این موضوع شما عزیزان را با انواع کوره های صنعتی و کاربرد آن ها آشنا کند.

 

کوره صنعتی چیست؟

به صورت کلی هر کوره ای که برای دمای بالای 1500 درجه سانتیگراد و با حجم بیشتر از 15 لیتر طراحی و ساخته شده باشد را کوره صنعتی می نامند. از این کوره ها برای تولید مواد مذاب استفاده می شود.

 

کوره صنعتی

 

انواع کوره صنعتی:

کوره های صنعتی را به توجه به تکنولوژی ساخت و شیوه ی حرارت دهی می توان به انواع مختلفی تقسیم نمود که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم:

 

  • کوره صنعتی بوته ای
  • کوره صنعتی مقاومتی
  • کوره صنعتی القایی
  • کوره صنعتی قوس الکتریکی

 

کوره صنعتی بوته ای:

یکی از ساده ترین نوع کوره های صنعتی به شمار می رود که این نوع از کوره در حقیقت یک محفظه از جنس مواد نسوز می باشد که فلز یا مواد با حرارت جداره در آن ذوب می شوند. حرارت این جداره به واسطه اشتعال سوخت های فسیلی تامین میگردد. این مدل از کوره ها معمولا دارای قیمت ارزانی بوده و بازده حرارتی آن ها نیز نسبتا کم می باشد.

کاربری این نوع کوره هم بسیار ساده بوده و آموزش آن نیز بسیار راحت می باشد. از معایب این نوع از کوره این است که دما در تمامی نقاط این کوره یکسان نبوده و به دلیل اشتعال سوخت فسیلی، آلایندگی این نوع کوره بسیار بالا است.

 

کوره صنعتی مقاومتی:

در این نوع کوره، برای تامین حرارت کوره، به جای استفاده از سوخت های فسیلی از جریان الکتریسیته استفاده می گردد. جریان برقی که از المنت های حرارتی عبور می کند، گرما از خود تولید کرده و دمای آن را بالا می برد. تنظیمت دما در کوره مقاومتبی با دقت بالایی انجام شده و اپراتور می تواند به راحتی درجه حرارت و شدن آن را تنظیم بنماید.

یکی از معایب این کوره این است که مصرف برق بالایی داشته و هزینه ی بالاتری هم متقابلا دارد. این کوره ها گزینه بسیار خوبی برای نگهداری ماده مذاب در فرآیند خط تولید به شمار می روند.

 

کوره صنعتی

 

کوره صنعتی القایی:

فناوری کوره های القایی کمی پیچیده‌تر نسبت به سایر کوره ها می باشد. حرارت در این نوع کوره‌ها به وسیله تغییر متناوب جهت میدان مغناطیسی (شببه به عملکرد مایکرو ویو) ایجاد میگردد. تغییر مستمر جهت میدان مغناطیسی با فرکانس بالا، مولکول‌های فلز را به حرکت در آورده و همین امر سبب بالا رفتن دمای فلز و ذوب آن می‌شود.

کوره القایی باعث حرکت مواد مذاب شده و از این رو در مواردی که باید آلیاژهای مختلفی به مواد فلزی مذاب اضافه شود و ترکیب به دست آمده یکنواخت شود، از کوره القایی استفاده خواهد شد. البته ترکیب مواد مذاب به این شکل ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد، بنابراین کاربری کوره‌ صنعتی القایی مستلزم تجربه و مهارت بیشتری است.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید