حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

کاهش قیمت، نوردکاران را خریدار کرد

کاهش قیمت، نوردکاران را خریدار کرد

با نزدیک شدن به پایان سال‌جاری میلادی، بازار کامودیتی‌‌‌ها به‌ویژه فولاد در شرایط مطلوبی به سر می‌‌‌برد، به طوری که همزمان با انبارسازی چینی‌‌‌ها و افزایش میزان تقاضا، قیمت‌ها نیز در کانال افزایشی قرار گرفتند. با این حال، قیمت فولاد در بازار داخلی همچنان در فاز کاهشی است و از این‌رو میزان تقاضا افزایش یافته و رشد ۹۸درصدی میزان تقاضا در روز معاملاتی هفته جاری نسبت به هفته گذشته این نوید را می‌دهد که طی هفته‌‌‌های آتی بخش فولاد شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد، این در حالی است که شمش فولاد کمترین قیمت طی ۱۰ماه گذشته را تجربه کرده است. بررسی معاملات تالار صنعتی و معدنی در بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که شمش فولادی طی چند هفته اخیر از نظر قیمتی و میزان عرضه و معاملات شرایط مطلوبی نداشته است که ادامه این روند صنعتگران و فعالان حوزه فولاد را نگران می‌کند.

نوردکاران به‌عنوان مشتریان شمش فولادی در بورس‌کالا همچنان با تناقض قیمتی بین مواد اولیه و محصول نهایی مواجه هستند، به طوری که قیمت نهایی میلگرد با احتساب هزینه حمل و تولید بیش از قیمت مواد اولیه موردنیاز تمام می‌شود و از این‌رو تولیدکنندگان مقاطع طویل اشتیاقی به خرید شمش‌‌‌های عرضه‌شده در بورس‌کالا ندارد. شمش فولادی بورس‌کالا روز دوشنبه 6آذرماه در کانال 17‌هزار و 500تومانی در رینگ صنعتی عرضه شد که قیمت نهایی آن با احتساب مالیات ارزش‌افزوده به 19‌هزار تومان می‌رسد و با این قیمت مواد اولیه تولید محصول تحت هیچ شرایطی مقرون به صرفه نیست و کاهش قیمت شمش در بازار فیزیکی کمکی به نوردکاران نمی‌‌‌کند؛ چراکه تولیدکنندگان مقاطع طویل با مشکلاتی همچون کاهش نقدینگی و سررسید چک‌‌‌های تجار، سررسید خریدهای اعتباری، رقابت منفی در بخش صادرات و ارزان‌فروشی توسط کارخانه‌‌‌های مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنند که موجب شده است بخش فولاد از رمق بیفتد. از طرفی با نزدیک شدن به فصل سرما و آغاز محدودیت‌ها و قطعی گاز در واحدهای تولیدی بخش فولاد شرایط تولید به مراتب سخت‌‌‌تر و شرایط نقدینگی برای فولادکاران وخیم‌‌‌تر خواهد شد.

 

مقاله پیشنهادی : لوله مانیسمان – کیفیت، ایمنی و کارایی

 

افزایش 98 درصدی میزان تقاضا در بازار فیزیکی

بررسی معاملات شمش فولادی در بورس‌کالا نشان می‌دهد که میزان تقاضا در روز معاملاتی 6 آذرماه نسبت به هفته گذشته حدود 98‌درصد افزایش داشته و شاید نوید این را داشته باشد که روند کاهشی شمش به پایان رسیده و کف قیمت کانال 17‌هزار تومان بود. برای پی بردن به آینده بازار فولاد باید به انتظار معاملات میلگرد در بازار فیزیکی نشست. با قیمت فعلی شمش پیش‌بینی می‌شود میلگرد در معاملات هفته جاری با قیمت 20‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم مورد دادوستد قرار گیرد که قیمت نهایی آن به 22‌هزار تومان می‌‌‌رسد.

بنابراین کاهش قیمت شمش فولادی در رینگ صنعتی تاثیر چندانی بر قیمت تمام‌شده میلگرد نخواهد گذاشت و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود که قیمت محصول را نیز مجددا کاهش دهند و با نرخ 19‌هزار و 200تومان عرضه کنند که قیمت نهایی به 21‌هزار تومان می‌رسد و همچنان این تفاوت قیمت‌ها بین مواد اولیه و محصول نهایی به‌صرفه نیست. بنابراین زمانی که قیمت در معاملات بورس‌کالا بالاتر از بازار باشد، در نتیجه میزان انگیزه و اشتیاق برای خرید از تالار معدنی و صنعتی به‌شدت کاهش می‌‌‌یابد و ادامه این روند رکود را به بخش فولاد تزریق کرده است.

شرایط بخش فولاد به شکلی درآمده که نوسان نرخ ارز هم نمی‌‌‌تواند کمک چندانی به فعالان این حوزه کند. از طرفی قیمت جهانی سنگ‌آهن طی دو هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفته است که این موضوع ناشی از انبارسازی چینی‌‌‌ها و افزایش میزان تقاضای فصلی در انتهای سال‌جاری میلادی است که طبق روال سال‌های گذشته پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن از اواسط ماه دسامبر مجددا وارد فاز کاهشی شود. قیمت شمش فولادی نیز ظرف دوهفته گذشته شرایط مشابهی را تجربه کرده است که با شروع سال میلادی جدید پیش‌بینی افت میزان تقاضا دور از تصور نیست و از این‌رو باید منتظر عقبگرد قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی باشیم.

در حال حاضر بازار جهانی در آرامش نسبی به سر می‌‌‌برد که اخبار ناشی از آغاز اپیدمی بیماری تنفسی جدید در چین می‌‌‌تواند به عنوان عامل برهم‌‌‌زننده بازار‌‌‌های جهانی عمل کند.  از آنجا که بازار داخلی بخش فولاد در تنگنای رکود به دام افتاده است، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که صادرات و تقویت معاملات بین‌المللی می‌‌‌تواند به‌عنوان ناجی این صنعت ظاهر شود و بازار فعلی جهانی یک موقعیت مناسب برای تجار ایرانی است که تحریم این موقعیت را نیز از فولادکاران سلب کرده است. همچنین در صورت جدی شدن شیوع بیماری در چین، شرایط صادرات سخت‌‌‌تر خواهد شد و بهبود بازار داخلی فولاد و خروج از رکود عملا به بن‌‌‌بست به دام خواهد افتاد.

شمش فولاد به کف قیمتی 10 ماهه رسید

بازار فیزیکی روز دو‌‌‌شنبه 6 آذرماه میزبان 281‌هزار و 505تن شمش فولادی بود که با تقاضایی حدود 265‌هزار و 210تن مواجه شد که از این میزان حدود 139‌هزار و 320تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر 49‌درصد از میزان عرضه به فروش رسید. بررسی آمار نشان می‌دهد که میزان تقاضا در هفته جاری حدود 98‌درصد نسبت به‌ روز معاملات هفته گذشته افزایش داشته است. معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دوشنبه 6 آذرماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌‌‌های فولادی با میانگین قیمت پایه 17‌هزار و 942تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شده که نسبت به میانگین قیمت پایه در هفته‌‌‌های گذشته کاهش داشته است.

معاملات انواع شمش فولاد در بازار فیزیکی روز 6 آذرماه در بازه قیمت پایه 17‌هزار و 190تومان تا 18‌هزار و 695تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. پیش‌بینی می‌شود معاملات در تالار صنعتی بورس‌کالا هفته آینده نیز در بازه قیمتی 17‌هزار و 657تومان تا 18‌هزار و 385تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شود. با این حال عملا افت قیمت و کاهش میزان تقاضا برای شمش فولاد ادامه خواهد داشت که افزایش نسبی میزان تقاضا در رینگ صنعتی می‌‌‌تواند پیام بهبود شرایط معاملات و اوج‌‌‌گیری قیمت را در پی داشته باشد.


اخبار مرتبط:

متهم نامرئی گرانی فولاد ؟

شکست رکورد تاریخی شمش فولاد

رکود میلگردی‌‌‌ها طولانی شد

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید