حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

فولاد تندبر

فولاد تندبر چیست؟

همانطور که میدانید فولاد ها دارای انواع مختلفی می باشند. هر کدام از این فولاد ها دارای کاربرد خاص خودشان می باشند که در زمینه های مختلف صنعت مورد استفاده قرار میگیرد.

فولاد را می توان به عنوان یکی از اساسی ترین و اصلی ترین ارکان های صنعت عنوان کرد زیرا بسیاری از صنعت ها وابسته به فولاد و آهن هستند.

فولاد تندبر نیز جز فولاد ابزاری می باشد که برای ساخت ابزار های برشی مورد استفاده قرار میگیرد. دلیل نام گذاری این فولاد را نیز به خاطر قابلیتشان در ماشینکاری مواد در سرعت‌های نسبتاً بالا می باشد.

فولاد تندبر یا High-speed steel که به آن HSS هم گفته می شود، معمولا در در ساخت مته و تیغه‌های صفحه اره گردبُر کاربرد دارد.

این فولادها، آلیاژهای پایه آهن پیچیده‌ای از کربن، کروم، مولیبدن یا تنگستن یا هر دو هستند و ممکن است در بعضی موارد درصد بالایی از کبالت نیز داشته باشند.

از ویژگی های فولاد تندبر می توان داشتن سختیو مقاومت به سایش بالا است که معمولاً به میزان تنگستن و وانادیوم به کار رفته در ساخت آنها ارتباط دارد.

کاربرد اصلی فولادهای تندبر ساخت ابزارهای برشی در موارد زیر است:

  1. مته‌ها
  2. قلاویز
  3. فرز انگشتی
  4. تیغچه تراشکاری
  5. هاب چرخدنده تراشی
  6. تیغه‌های اره گردبر

فولاد تندبر چیست؟

فولاد تندبر نیز خود دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه ی این مقاله قصد داریم انواع آنها را برای شما شرح دهیم.

فولادهای تندبر تنگستنی

T1

اولین فولاد تندبر ساخته شده می‌باشد که در سال دهه ی اول 1900 اختراع شد. این نوع فولاد تندبر حاوی ۱۴٪ تنگستن بوده .این فولاد امروزه با فولاد M2 جایگزین شده‌است.

فولادهای تندبر مولیبدنی

M1

فولاد M1 خواص استحکام در دمای بالای M2 را ندارد، اما این نوع فولاد نسبت به شوک مقاوم تر بوده و انعطاف پذیرتر است.

M2

فولاد M2 فولاد تندبر استاندارد صنعت و پرکاربردترین آنها است. این فولاد دارای کاربیدهای کوچک و تقسیم شده به صورت منظمی است که باعث شده این فولاد مقاومت به سایش بالایی داشته باشد. اما حساسیت دکربوریزه شدن آن کمی بالاست.از این فولاد برای ساخت ابزارهای زیادی از جمله مته، قلاویز، برقو و… استفاده می‌شود. در استاندارد ISO 4957 فولاد ۱٫۳۳۴۳ معادل فولاد M2 می‌باشد.

M7

از فولاد M7 برای ساخت مته‌های بزرگتر که انعطاف‌پذیری و عمر زیاد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می‌شود.

M50

فولاد M50 خواص استحکام در دماهای بالای سایر گریدهای HSS را ندارد، اما برای دریل‌هایی که شکست مشکل اساسی آنها است و نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتری است مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این گرید معمولاً برای ساخت ساچمه‌های بلبرینگ‌های دما بالا نیز استفاده می‌شود.

فولادهای تندبر کبالتی

افزایش عنصر کبالت باعث افزایش مقاومت به گرما می‌شود و می‌تواند سختی را تا بالای ۶۷ راکول افزایش دهد.

M35

M35 مشابه M2 است که ۵٪ عنصر کبالت به آن اضافه شده‌است. این نوع فولاد را معمولاً با نام فولاد کبالتی، HSSE یا HSS-E نیز می‌شناسند. این فولاد نسبت به M2 توان کارکردن در سرعت‌های بالاتر و عمر بیشتری دارد.

M42

فولاد M42 فولادتندبر سری مولیبدنی بوده که دارای ۸ تا ۱۰٪ کبالت است. از این گرید معمولاً در صنایع تراشکاری و فرزکاری حرفه ای استفاده می‌شود چرا که نسبت به سایر گریدهای فولادهای تندبر، خواص مقاومت به گرمای فوق‌العاده‌ای دارد و اجازه می‌دهد ابزار با سرعت‌های بیشتری کارکرده و زمان تولید کاهش پیدا کند.

برای خرید انواع فولاد تندبر می توانید از دکتر فولاد اقدام به عمل آورید. دکتر فولاد مرجع تخصصی و عرضه کننده انواع فولاد آلیاژی می باشد که با سالها تجربه در این زمینه قصد دارد تا بهترین تجربه ی خرید شما را در این زمینه رقم بزند. همچنین این مجموعه آماده به همکاری با تمامی مجموعه های صنعتی می باشد.

شایان ذکر است که در بخش محصولات انواع فولاد تندبر با اطلاعات کامل و دقیق و همچنین نحوه ی ثبت سفارش و خرید فولاد تندبر قرار گرفته شده است که این امر موجب سهولت در خرید و تحویل سفارش شما می شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید