حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

فولاد نرم چیست؟

فولاد نرم چیست؟

در این مقاله دکتر فولاد قصد دارد تا مقاله ای را در زمینه فولاد نرم خدمت شما عزیزان ارائه بنماید. با ما همراه باشید…

فولاد چیست؟

فولاد محصولی می باشد که از ترکیب آهن و کربن به وجود آمده و به آن آلیاژ هایی همچون منگنز، کروم و … اضافه می گردد. خواص فولاد به عناصر موجود در آن بستگی دارد. از خواص فیزیکی فولاد به استحکام بالا، وزن کم، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر خوردگی، دوام خوب و … اشاره نمود. فولاد ها با توجه به ترکیبات متفاوتشان در دسته بندی های متنوعی قرار میگیرند. در ادامه به معرفی و بررسی فولاد نرم خواهیم پرداخت.

 

خواص فولاد

فولاد در مقاطع متنوعی همانند لوله، میلگرد، ورق و … تولید می گردد. فولاد ها، تعدادی در قالب ورق، تعدادی به صورت میلگرد و تعدادی به صورت لوله تولید و در بازار عرضه می شوند. این محصول بر خلاف آهن در مقابل خوردگی ناشی از رطوبت و آب از مقاومت بسیار خوبی برخوردار می باشد.

فولاد هایی که دارای کربن بالایی می باشند میزان مقاوم بیشتری داشته و همینطور خواص شکل پذیری بهتری نسبت به فولاد های کم کربن دارا می باشند. این نوع از فولاد با پوشش دهی توسط روی در مقابل خوردگی مقاوم تر می گردد که به این نوع از فولاد هایی که دارای پوشش می باشند فولاد گالوانیزه گفته می شود.

از مزیت های این فولاد می توان به بازیافت آن بدون تغییر اشاره نمود. از فولاد در صنایع مختلفی استفاده می گردد. صنایعی همچون خودروسازی، صنایع ساختمان سازی، صنعت کشتی سازی و … که فولاد در این صنایع بسیار زیاد استفاده می شود. همچنین فولاد به دلیل کم هزینه بودن و همینطور استحکام بالا در راه سازی ها، راه آهن و … نیز کاربرد بالایی را دارا است.

 

خرید فولاد:

شما می توانید صورت اینترنتی، تلفنی و یا حضوری از دکتر فولاد، فولاد مد نظر خود را سفارش داده و آن را در کمترین زمان در محل مورد نظر خود دریافت بنمایید. دکتر فولاد اراده دهنده انواع فولاد در کشور می باشد که انواع فولاد، ورق فولادی، لوله، انواع میلگرد و … را عرضه می کند.

 

ویژگی های فولاد نرم:

 

  • پایین بودن درصد کربن در این فولاد به این معنی است که این فولاد نسبت به سایر فولاد ها که دارای کربن بالا می باشند از انعطاف بیشتر، قابلیت ماشینکاری و قابلیت جوش پذیری بالا برخوردار می باشند.
  • فولاد نرم دارای مقاومت کششی کمتری نسبت به فولاد های کربنی است.
  • فولاد نرم دارای مقدار زیادی آهن و فریت بوده که این موضوع به آن خاصیت مغناطیسی بخشیده است.
  • آهن موجود در فولاد نرم در صورت عدم پوشش مناسب زنگ خواهد زد.
  • وجود میزان ناچیزی از عناصر آلیاژی درون فولاد نرم در دارای بودن قیمت مناسب آن تاثیر بسزایی داشته است.
قیمت فولاد:

متاسفانه به دلیل نوسانات قیمتی که این روز ها بازار شاهد آن است، امکان درج قیمت درون سایت وجود نداشته و شما می توانید به صورت 24 ساعته برای دریافت قیمت فولاد با همکاران ما در دکتر فولاد تماس حاصل بفرمایید. تلفن تماس: 02166672577 – 09128686710

 

فولاد نرم

این فولاد که با نام Mild Steel  نیز در دنیا شناخته می شود. Mild Steel فولاد آلیاژی نیست؛ به این معنا که فقط آهن در این نوع فولاد یافت می‌شود و کروم، مولیبدن و سایر عناصر آلیاژی در این نوع فولاد وجود ندارد. از آنجایی که محتوای کربن و عناصر آلیاژی آن نسبتاً کم است، خواص متعددی وجود دارد که آن را از فولادهای کربنی و آلیاژی بالاتر متمایز می‌کند.

در کشور صنعتی ای همانند آمریکا به دلیل تقاضای بالا این فولاد دارای قیمت بسیار مناسبی به نسبت سایر فولاد ها می باشد و به صورت متعدد از این فولاد استفاده می شود. این فولاد از عناصر فلزی و غیر فلزی تولید می گردد. در ایران نیز فولاد نرم بسیار پر کاربرد و محبوب در میان صنعتگران می باشد.

نرم ترین فولاد ها، فولاد هایی می باشند که از میزان کربن کمتری برخوردار می باشند. زیرا وجود عنصری همانند کربن در فولاد، باعث بالا رفتن سختی آن می شود. کربن از جابجایی کریستال های آهن جلوگیری کرده که همین امر سبب بالا رفتن سختی فولاد می شود. نحوه کار کربن به این گونه بوده که که در مکان های بینابینی آهن قرار گرفته و سبب بالا رفتن مقاومت آن می گردد. مقدار کربنی که به طور معمول در فولاد نرم یافت می‌شود، بین 0.05٪ تا 0.25٪ وزنی است، در حالی که فولادهای کربنی بالاتر به طور معمول دارای محتوای کربن از 0.30٪ تا 2.0٪ هستند.

 

 

فولاد نرم چگونه ساخته می شود؟

فولاد نرم مانند سایر فولادهای کربنی ساخته می‌شود. روش معمول ساخت این نوع فولاد، ترکیب سنگ آهن و زغال سنگ است. پس از استخراج ذغال سنگ و سنگ آهن از زمین، آن‌ها در کوره بلند ذوب می‌کنند. پس از ذوب شدن، مخلوط به کوره دیگری منتقل می‌شود تا هرگونه ناخالصی آن‌ها از بین برود.

 

کاربرد فولاد نرم:
  • حوزه ساخت و ساز
  • صنعت خودروسازی
  • تولید مبلمان
  • تولید انواع لوازم تزئینی

فولاد نرم از لحاظ صنعتی در دو نوع ST37  و ST52 تولید میگردد. هر کدام از دو مورد ذکر شده دارای درجه نرمی متفاوتی می باشند. فولاد نرم ST37 از میزان نرمی بالا تری برخوردار می باشد. جوش پذیری آن نیز راحت بوده و به علت دارا بودن خواص مکانیکی بسیار خوب، در ساختمان سازی استفاده های بسیاری را دارا می باشد.

و اما فولاد نرم ST52 به علت دارا بودن عناصر مختلف، ساختار بلوری ریز تری داشته و این امر باعث بالا رفتن مقاومت آن و همینطور جوش پذیری و انعطاف پذیری آن گردیده است.

 

شما می توانید برای دریافت راهنمایی بیشتر در مورد فولاد نرم و یا انواع فولاد و همینطور اطلاع از قیمت فولاد و یا راهنمایی درباره خرید فولاد با همکاران ما در دکتر فولاد تماس حاصل بفرمایید.  همچنین مشاورین ما در دکتر فولاد به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند. دکتر فولاد یکی از برترین عرضه کننده های انواع فولاد در ایران می باشد که فولاد های همانند ورق فولادی، انواع میلگرد فولادی، انواع لوله های فولادی و … خدمت صنعتگران عزیز ارائه می نماید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید