حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

doctorfolad-لوله-مانیسمان

لوله مانیسمان برای سخت ترین نیازها

 doctorfolad-لوله-مانیسمان

لوله مانیسمان بدون درز

این لوله ها بدون درز هستند، به این معنی که در طول طول لوله هیچ جوشهایی وجود ندارد. این ویژگی باعث می شود که لوله ها بسیار مقاوم و قوی باشند و قادر به تحمل فشارهای بالا باشند. به علاوه، بدون وجود جوش، احتمال وقوع خرابی در این نقاط کاهش می یابد.

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز، یک نوع لوله فلزی است که از جنس کربن استیل، استنلس استیل یا فولاد آلیاژی ساخته می شود. این لوله ها در فرآیند تولید از میان تهی کردن شمش توپر فولادی ساخته می شوند. به عبارت دیگر، این لوله ها بدون درز و به صورت یکپارچه تولید می شوند. این خاصیت باعث می شود که لوله ها برای انتقال سیالات مختلف، از جمله گاز و نفت، مناسب باشند. همچنین، لوله های مانیسمان به دلیل عدم وجود درزها و اتصالات، دارای مقاومت بالا در برابر فشار و حرارت هستند. این لوله ها در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع آب و برق و صنعت ساختمان بکار می روند.

لوله مانیسمان دکتر فولاد

مشخصات فنی لوله مانیسمان  (بدون درز)

لوله های مانیسمان یا بدون درز بدون هیچ گونه درز جوشی تولید می شوند. برای پوشش دادن به سطوح لوله های مانیسمان از لایه لاکی استفاده می شود و در صورت نیاز به گالوانیزه کردن، از عملیات سند بلاست بر روی سطوح استفاده می شود. اولین شخصی که ایده تولید لوله بدون درز را در ذهن خود پروراند، مانیسمان نام داشت و در سال 1886 در آلمان بود.

لوله های مانیسمان بدون نیاز به جوشکاری تولید می شوند که این امر باعث افزایش مقاومت آنها، به خصوص در برابر خوردگی، می شود. این لوله ها همچنین مقاومت مکانیکی بالایی دارند و قادرند فشار بیشتری را نسبت به لوله های دارای درز جوش تحمل کنند. همچنین، لوله های مانیسمان با دیواره ضخیم تر، مقاومت حرارتی بالاتری نیز دارند.

لوله های درزدار به وسیله جوشکاری ورق فولادی تولید می شوند. به همین دلیل، این لوله ها قادر به تامین نیازهای صنایع با فشار بالا مانند صنایع پالایشگاهی، انتقال نفت و گاز، سیلندرهای هیدرولیک، مبدل های حرارتی، دیگ های بخار و بویلرها و صنایع خودروسازی نیستند. بنابراین، در بخش های فشار بالای صنعت از لوله های بدون درز استفاده می شود. این لوله ها به دلیل عدم وجود درز جوش، که بهترین مکان برای ایجاد نشت، خوردگی و ترک است، در برابر فشار مقاومت بالایی نشان می دهند.

استفاده از لوله های مانیسمان در تولید برخی قطعات، فرآیند طراحی و ساخت آنها را ساده تر و سریع تر می کند. علاوه بر این، استفاده از این لوله ها می تواند منجر به صرفه جویی در استفاده از مواد و متریال مورد نیاز برای ساخت آنها شود. لوله های مانیسمان حتی در فرآیند های جوشکاری، فلنجینگ و خمش هم مورد تایید هستند. برای مشاهده اشکال مختلف لوله های مانیسمان، می توانید آنها را در اشکال مختلفی از سطح مقطع ها مشاهده کنید. به طور کلی، لوله های مانیسمان به دو گروه لوله های دایره ای و لوله های شکل خاص تقسیم می شوند.

لوله ها بدون درز با رعایت دقیق استانداردهای ASTM A106 و ASTM A53 و Gr B API 5L تولید می شوند. همچنین، ابعاد لوله ها بر اساس استانداردهای ASME B36.10 و ASME B36.19 تعیین می شود. استاندارد ASME B 36.10 برای لوله های فولادی و استاندارد ASME B 36.19 برای لوله های استیل ضد زنگ استفاده می شود. قطر لوله های فولادی بدون درز از ⅛ اینچ (یا 10.3 میلیمتر) تا 24 اینچ (یا 610.4 میلیمتر) متغیر است.

لوله های بدون درز یا مانیسمان، از رده یا روش وزنی استفاده می‌شود. این رده شامل اعداد 10، 20، 30، 40، 60، 80، 120، 160 و نمادهای STD، XS و XXS است. هر یک از این نمادها نمایانگر یک ویژگی خاص هستند. به طور کلی، هر یک از این نمادها را می‌توان به این صورت تفسیر کرد.

STD به معنی استاندارد است و هیچ نوع استثنا یا تغییری در این تعریف وجود ندارد.
XS به معنی سنگین است و هیچ نوع لطمه یا آسیبی در این تعریف نامگذاری نشده است.
XXS به معنی فوق سنگین است و هیچ نوع احتمالی برای تعریف این واژه وجود ندارد.

عناصر شیمیایی گرید A گرید B گرید C
کربن 0.25 0.30 0.35
منگنز 0.027 تا 0.93 0.29 تا 1.06 0.29 تا 1.06
فسفر 0.035 0.035 0.035
سولفور 0.035 0.035 0.035
سیلیکون 0.1 0.1 0.1
کروم 0.4 0.4 0.4
مس 0.4 0.4 0.4
مولیبدن 0.15 0.15 0.15
نیکل 0.4 0.4 0.4
وانادیوم 0.08 0.08 0.08

قیمت بروز لوله مانیسمان

قیمت لوله مانیسمان به معیارهای مختلفی وابسته است. به دلیل اینکه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این محصولات از طریق واردات تأمین می‌شود، قیمت آن‌ها با معیارهای تأثیرگذار بر بازار بین‌المللی هم هماهنگی می‌کند. قبل از مشاهده جدول قیمت، باید لوله مورد نیاز خود را با توجه به مشخصات فنی محصول انتخاب کنید. بررسی قیمت لوله مانیسمان 10 اینچ برای کسی که به مقاطع ۵ اینچ نیاز دارد، بی‌فایده است و می‌تواند او را گمراه کند! آگاهی از نوسانات قیمت این مقطع به شما کمک می‌کند تا در خرید یا فروش لوله مانسمان تصمیمات بهتری بگیرید و از فرصت‌های بازار بهره ببرید.

انواع لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان براساس نسبت قطر به ضخامت در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

دسته سبک: لوله‌های این دسته نسبت به قطر خود دارای ضخامت کمی هستند و در اندازه‌های 1 تا 16 اینچی در بازار عرضه می‌شوند. ضخامت این ورق‌ها بین 3 تا 7.9 میلی‌متر است و لوله گاز مانیسمان نیز در این دسته قرار دارد.

⇐ رده 40: قطر این لوله‌ها بین 0.5 تا 16 اینچ و ضخامت آن‌ها متغیر است و بین 2.7 تا 12.7 میلی‌متر است.
⇐ رده های 80: قطر لوله‌های این رده نیز بین 0.5 تا 16 اینچ است و ضخامت آن‌ها بین 3.7 تا 21.4 میلی‌متر متغیر است.
⇐ رده 160: قطر لوله‌های این رده بین 40 تا 80 است و ضخامت آن‌ها بین 4.7 تا 40.4 میلی‌متر است.

فرق بین لوله مانیسمان (بدون درز) و لوله درزدار

لوله‌های مانیسمان و لوله‌های درزدار از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از تفاوت‌های مهم بین این دو نوع لوله، تفاوت در هزینه آن‌ها است. در تولید این لوله‌ها، تجهیزات و فرایند مورداستفاده با یکدیگر تفاوت دارند. به همین علت، قیمت این لوله‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به دلیل پیچیدگی بیشتر فرایند ساخت لوله‌های بدون درز، هزینه ساخت آن‌ها نسبت به لوله‌های درزدار بیشتر است. بنابراین، لوله‌های مانیسمان قیمت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار خواهند داشت.

لوله‌ها از نظر شکل ظاهری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. لوله‌های درزدار خط جوشی را دارند که این خط روی سطح لوله به وضوح قابل مشاهده است، اما لوله‌های بدون درز چنین خطی ندارند. لوله‌های درزدار از ورق‌های فولادی ساخته شده‌اند و در تمامی قسمت‌های آن‌ها ضخامت دیواره‌ها یکسان است. اما در لوله‌های بدون درز، ضخامت دیوارها با سایر بخش‌ها تفاوت دارد.

لوله‌های مانیسمان یا همان لوله‌های بدون درز، به دلیل عدم وجود درز جوش بین قسمت‌های آنها، استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به لوله‌های دارای درز جوش دارند. به همین دلیل، این نوع لوله‌ها برای انتقال مواد حساسی که نیاز به حفظ کیفیت دارند، بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، به دلیل توانایی تحمل حرارت بالا و فشار زیاد، لوله‌های مانیسمان برای انتقال موادی با شرایط سخت و دشوار نیز کاربرد دارند.

‫5/5 ‫(2 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید