حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نکاتی که باید در مورد شیرهای چک بدانید نکاتی که باید در مورد شیرهای چک بدانید نکاتی که باید در مورد شیرهای چک بدانید

نکاتی که باید در مورد شیرهای چک بدانید

شیر چک

شیرهای چک، شیرآلات صنعتی یک طرفه هستند که از جریان برگشتی رسانه جلوگیری می کنند. از دیگر اصطلاحاتی که سازندگان شیرهای چک برای این شیرها استفاده می کنند، شیر بدون برگشت یا شیر برگشتی یک طرفه است. شیرهای چک به صورت خودکار کار می کنند بنابراین نیازی به چرخ یا محرک نیست.

هنگامی که آسیب قریب الوقوع به دلیل جریان برگشتی یا جلوگیری از آلودگی وجود دارد، یک شیر چک را در نظر بگیرید. همانطور که گفته شد، باید جهت گیری صحیح ورودی و خروجی تنها وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که شیرهای چک به درستی کار می کنند.

در این مقاله موضوعات رایج در مورد شیرهای چک، از جمله کاربردها، مکانیسم‌ها، ملاحظات خرید و همچنین طبقه‌بندی‌های مختلف سوپاپ‌های چک مورد بحث قرار می‌گیرد.

شیرهای چک برای چه مواردی استفاده می شود؟از آنجایی که شیرهای برگشتی شیرهای غیر برگشتی هستند، کاربردهای رایج به مشکلات جریان برگشتی گره خورده است.

🌟خطوط فاضلاب که در آن آلودگی بالادست مشکل است
🌟فیلترهای اسمز معکوس که در آن آب فقط باید در یک جهت حرکت کند
🌟کاربردهایی که نیاز به آب بندی با خلاء دارند
🌟برنامه هایی که آسیب تجهیزات را به دلیل جریان برگشتی کاهش می دهند

 

شیرآلات صنعتی دکتر فولاد

🚀 شیرهای چک چگونه کار می کنند؟

مکانیزم شیر چک با استفاده از اختلاف فشار کار می کند. به زبان ساده، شیرهای چک از فشار برای باز یا بستن شیر استفاده می کنند. به عنوان مثال، زمانی که شیر باید باز شود، ورودی باید فشار بیشتری داشته باشد. به این فشار ترک خوردگی می گویند.
از طرف دیگر زمانی که طرف خروجی فشار بیشتری داشته باشد یا سمت ورودی فشار کافی برای باز کردن شیر نداشته باشد، شیر بسته می شود.
دانستن اختلاف فشار نیز در محاسبه فشار مناسب برای لوله ها و شیر ضروری است. در این ویدیو درباره نحوه عملکرد شیرهای چک بیشتر بدانید:

باز شدن شیر چک

فشار ترک حداقل فشار لازم برای باز شدن شیر است. اندازه و طراحی سوپاپ بر فشار ترک تأثیر می گذارد. در حالی که فشار ترک حداقل فشار لازم برای باز شدن شیر در سمت ورودی است، اختلاف فشار اختلاف فشار بین دو دهانه است. فشار ترک خوردگی بسیار مهم است زیرا با دانستن حداقل فشار بالادست به معنای کارکرد بهتر شیر است. همچنین به این معنی است که فشار برای یک کاربرد خاص کافی است.

بسته شدن شیر چک

بسته شدن دریچه ها می تواند یکی از دو دلیل باشد. اول اینکه فشار خروجی بیشتر از فشار ورودی است. دوم، جریان رسانه در تلاش است از خروجی به ورودی برگردد. بسته به طرح، خواه یک توپ، دروازه یا دیافراگم باشد، فشار به آن فشار می آورد و در نتیجه شیر را آب بندی می کند.
تاکید زیادی روی نصب وجود دارد زیرا یک شیر چک داخلی فقط در یک جهت کار می کند. نصب کاملاً عملی است زیرا یک علامت سوپاپ بازرسی، یک فلش وجود دارد که جهت جریان را نشان می دهد. نصب نادرست باعث نمی شود رسانه از طریق شیر جریان یابد و این می تواند منجر به افزایش فشار شود.

🔧 چرا شیرهای چک را انتخاب کنیم؟

🔹 طراحی ساده

🔹 نیازی به دخالت انسان نیست

🔹 به طور موثر از جریان برگشتی جلوگیری می کند

🔹 می تواند به عنوان یک سیستم پشتیبان استفاده شود

🔥 چه نکاتی برای خرید شیرهای چک رعایت کنیم؟

شیر چک ایده آل شیری است که دارای دیسکی باشد که بتواند در برابر فشار جریان برگشتی مقاومت کند و از نشت جریان جلوگیری کند. با این حال، اکثراً به دلیل اندازه لوله ها و همچنین بزرگترین Cv ممکن، شیرهای چک را انتخاب می کنند.

بررسی انواع شیر بر اساس طراحی

بسیاری اهمیت عملکرد دیسک را درک نمی کنند زیرا همیشه در جریان رسانه استفاده می شود. مواد استفاده شده برای دیسک در اولویت است. اگر جریان کافی در شیر وجود نداشته باشد، دیسک بیشتر آسیب را متحمل می شود.

😊 سازگاری مواد

 مواد باید با نوع سیال سازگار باشد. فشار حاصل از سیال نقش مهمی در شیرهای چک دارد. بنابراین، ماده باید به اندازه کافی قوی باشد تا در برابر فشار سیال مقاومت کند.

علاوه بر این، خوردگی به دما نیز بستگی دارد. همانطور که گفته شد، اگر شرایط ایجاب کند، این ماده باید در برابر فشار و دمای بالا نیز مقاومت کند.

😊 نرخ جریان

نرخ جریان فشار مورد نیاز شیر چک برای باز یا بسته شدن آن را تعیین می کند.

😊 شرایط عملیاتی

عواملی مانند فشارهای خارجی و داخلی، جهت گیری سوپاپ، برنامه های تعمیر و نگهداری بر دیسک و خود شیر تأثیر می گذارد.

😊 اندازه لوله

تناسب مناسب با اندازه لوله مهم است زیرا شیرهای چک رزوه ای مهم هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، دانستن نحوه نصب این نوع شیر به همان اندازه مهم است.

😊 حداکثر فشار و نیاز به ترک

این نوع شیرها برای باز کردن آن به فشار ترک بستگی دارد. حداکثر فشار میزان فشاری را که شیر می تواند در حداکثر فشار تحمل کند را تعیین می کند.

😊 الزامات نصب

جهت افقی رایج ترین است، اما دریچه هایی با نصب عمودی نیز در بازار وجود دارد. بدون جهت گیری مناسب در حین نصب، شیر به هیچ وجه کار نمی کند. بسیاری از تولیدکنندگان شیرهای چک دارای نماد سوپاپ هستند تا تشخیص جهت را در حین نصب آسانتر کنند.

💡بررسی انواع شیر بر اساس طراحی

انواع مختلفی از شیرهای چک وجود دارد. بیشتر اینها یکسان عمل می کنند، یعنی از فشار ترک برای باز کردن شیر و فشار برگشتی برای بستن آن استفاده می کنند. فقط طراحیش فرق میکنه هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

دریچه چک توپ

شیر چک توپ، همانطور که از نامش مشخص است، از ساختار توپ مانندی استفاده می کند که می تواند شناور آزاد یا فنری باشد. این توپ دارای یک نشیمن مخروطی است که هنگام جریان معکوس آن را هدایت می کند.

برای باز کردن دریچه، فشار باید بیشتر از فشار ترک خوردگی باشد و توپ را از صندلی خارج کند. این اجازه می دهد تا جریان رسانه به دریچه. هنگامی که فشار کاهش می یابد، شیر بسته می شود. فنر به توپ در هنگام بسته شدن کمک می کند.

شیر چک توقف

یک شیر بازرسی مشابه شیر چک y یا بالابر است. تنها تفاوت این است که یک محرک یا یک اوردرایو دستی وجود دارد که می تواند جریان رسانه را دستکاری کند. بنابراین، این نوع شیر به دو صورت کار می کند: یک شیر چک و یک شیر خاموش/روشن. این نوع را می توان در نیروگاه ها و مولدهای بخار یا سیستم های ایمنی مشاهده کرد.

شیر چک دیافراگمی

دریچه چک دیافراگمی از یک دیافراگم لاستیکی استفاده می کند که خود مرکزی و شناور است. معمولاً باز است، بنابراین فشار ترک خوردگی برای باز کردن واقعاً دریچه وجود ندارد. با افزایش فشار، دیافراگم نیز با فشار جریان ورودی تنظیم می شود.

با این حال، فشار جریان برگشتی از بسته شدن شیر پشتیبانی می کند. از آنجایی که این نوع شیر چک معمولاً باز است، برای کاربردهای کم فشار مناسب‌تر است.

شیر اردک

انتهای این دریچه شبیه منقار اردک است، از این رو نام آن به این سوپاپ است. قسمت اردک مانند این شیر از لاستیک نرم ساخته شده است که در صورت فشار بیشتر به قسمت ورودی باد می شود. با این حال، خروجی نوک اردک زمانی که فشاری وجود نداشته باشد به شکل صاف باز می گردد و دریچه را می بندد.

شیر پای

نصب این ترکیبی از صافی و شیر چک در انتهای سیستم لوله کشی است. علاوه بر این، صافی در سمت ورودی از ورود کثیفی به شیر جلوگیری می کند. اغلب در انتهای مکش پمپ یا مخزن سوخت یافت می شود و از جریان برگشتی جلوگیری می کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید