حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

انجماد بازار فولاد

انجماد بازار فولاد

دکتر فولاد: بررسی آمار معاملات در بورس‌کالای ایران نشان می‌دهد که نزدیک شدن به فصل سرما و احتمال اعمال قطعی و محدودیت گاز نتوانسته است نوردکاران را ترغیب کند و رونق را به رینگ فیزیکی بازگرداند و میزان تقاضا برای شمش فولادی همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. آمار ثبت‌شده از معاملات نشان می‌دهد که حدود ۳۰‌درصد از شمش‌‌‌های عرضه‌شده به فروش رسیده است و نوردکاران با توجه به هزینه تولید میلگرد حاضر به خرید شمش از بازار فیزیکی نیستند. پیش‌بینی می‌شود قیمت و میزان تقاضا در ادامه سال‌جاری نیز به روند نزولی ادامه دهد که این موضوع رکود سنگینی را به بازار داخلی تحمیل خواهد کرد.

بررسی آمار و معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالا طی چند هفته اخیر نشان می‌دهد که قیمت‌‌‌ انواع شمش فولادی در رینگ صنعتی روند کاهشی قابل‌توجهی را در پیش گرفته است و به عبارت بهتر قیمت شمش فولادی در کانال قیمتی 18‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در نوسان است. ازجمله دلایل افت قیمت شمش فولادی کاهش میزان تقاضا در بازار داخلی است؛ چراکه بخش قابل‌توجه مشتریان شمش، تولیدکنندگان میلگرد هستند و از آنجا که تولید میلگرد با احتساب هزینه حمل و تولید فراتر از قیمت پایه شمش عرضه‌شده در بورس‌کالا برآورد می‌شود، بنابراین نوردکاران تمایلی به خرید مواد اولیه موردنیاز خود از رینگ صنعتی ندارند. بنابراین بازار داخلی فولاد در تنگنای رکود به دام افتاده است و فعالان صنعتی و فولادی راه نجات این بخش مهم را که یکی از ستون‌‌‌های مهم اقتصاد کشور به حساب می‌‌‌آید تقویت و گسترش راه‌‌‌های صادراتی می‌‌‌دانند.

احتمال بازگشت التهاب به بازارهای خارجی

با نزدیک شدن به فصل سرما قیمت جهانی فولاد از ابتدای ماه نوامبر روند صعودی را در پیش گرفته است که مهم‌ترین دلیل این موضوع را می‌‌‌توان افزایش میزان تقاضای جهانی در پی نزدیک شدن به پایان سال میلادی دانست، اما این روند افزایش تقاضا به صورت مقطعی بوده و با توجه به شرایط بازارهای جهانی پیش‌بینی می‌شود که مجددا بازار با کاهش تقاضا مواجه شود. بنابراین وضعیت فعلی بازارهای صادراتی چراغ سبزی برای فولادکاران ایرانی است.

با توجه به شرایط اقتصادی چین که مجددا وارد فاز انقباضی شده، بخش مسکن و ساخت‌وساز دومین اقتصاد بزرگ دنیا از رونق افتاده است. در این شرایط دولت چین برای نجات اقتصاد خود از فاز رکود به شکل همزمان درصدد است تا از سویی به سمت جهانی شدن حرکت کند و از سوی دیگر با تزریق نقدینگی به پروژه‌‌‌های زیرساختی، زمینه رونق اقتصاد این کشور را فراهم کند. در این شرایط، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مشتری فولاد در دنیا می‌‌‌تواند یک مقصد صادراتی برای فولاد ایران باشد که مساله تحریم دست و پای فولادکاران ایرانی را بسته است، بنابراین مسیرهای صادراتی با بن‌‌‌بست مواجه شده‌‌‌اند. همچنین اگر جنگ در نوار غزه ادامه داشته باشد، بعد از پایان سال میلادی مجددا میزان تقاضای جهانی برای فولاد روند کاهشی را در پیش خواهد گرفت که این موضوع به التهاب بازار داخلی و خارجی فولاد دامن خواهد زد. به عبارت بهتر بازارهای جهانی چشم‌‌‌‌‌‌انتظار سرانجام جنگ بین حماس و اسرائیل هستند، با این حال مسیرهای صادراتی برای صنعتگران ایرانی قفل است و صادرات کلید گشاینده این قفل نخواهد بود.

احتمال ادامه رشد قیمت‌های جهانی

معاملات آتی میلگرد فولادی در ماه نوامبر به بیش از 3‌هزار و 920یوآن در هر تن رسید که بالاترین قیمت در هفت‌ماه گذشته به حساب می‌‌‌آید. این افزایش قیمت و داده‌‌‌های امیدوارکننده پیش‌بینی‌‌‌های افزایش تقاضا در چین را طی ماه‌‌‌های پایانی سال تقویت می‌کند. تولید صنعتی در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات آهنی جهان در ماه اکتبر بیش از حد انتظار افزایش یافته که داده‌‌‌های ضعیف PMI را برای این دوره به چالش کشیده و با پیش‌بینی‌‌‌ها همسو شده است که سرمایه‌گذاری‌‌‌های بیشتر باعث افزایش فعالیت خرید فولاد می‌شود. دولت چین متعهد شد یک‌تریلیون یوآن اوراق قرضه بدهی دولتی اضافی را با هدف حمایت از بخش زیرساخت و کاهش بدهی شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در این کشور منتشر کند. این تصمیم دولت پکن از رشد تقاضا در بازار فلزات آهنی و غیرآهنی حمایت می‌کند.

همچنین گزارش‌‌‌ها حاکی از آن است که بانک خلق چین (PBoC) در نظر دارد یک‌تریلیون یوآن نقدینگی را برای پاسخگویی به تقاضای ساخت مسکن در مناطقی که وزرای کلیدی آن را ضروری می‌‌‌دانند، تزریق کند. در همین حال، داده‌‌‌ها نشان داد که تولید فولاد خام چین در ماه اکتبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت.

کاهش قابل‌توجه میزان معاملات در رینگ فیزیکی

بازار فیزیکی روز دوشنبه 29 آبان‌ماه میزبان 290‌هزار و 560تن شمش فولادی بوده است که با تقاضای حدود 123‌هزار و 155تنی مواجه شد که از این میزان حدود 66‌هزار و 35تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر معادل 30‌درصد از میزان عرضه به فروش رسید. معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دو‌‌‌شنبه 29آبان‌ماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌‌‌های فولادی با میانگین قیمت پایه 18‌هزار و 287تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شده است که نسبت به میانگین قیمت پایه در هفته‌‌‌های گذشته افت ناچیزی را به ثبت رسانده است. معاملات انواع شمش فولاد در بازار فیزیکی روز 29آبان‌ماه در بازه قیمت پایه 17‌هزار و 750تومان تا 18‌هزار و 824تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. پیش‌بینی می‌شود معاملات در تالار صنعتی بورس‌کالا هفته آینده نیز در کانال قیمتی 18‌هزار تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شود.

با توجه به روال سال‌های گذشته، اخطار قطعی و محدودیت گاز برای واحدهای تولیدی در ابتدای آذرماه ابلاغ می‌شود، از این‌رو میزان دادوستد شمش فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا در سه‌ماه پاییز نسبت به فصل تابستان صعودی می‌شود. بررسی آمار معاملات در روز 29 آبان‌ماه نشان می‌دهد که میزان عرضه شمش فولادی با توجه به شرایط در مدت مشابه سال گذشته حدود 9‌درصد نسبت به عرضه‌‌‌های روز 22 آبان افزایش داشته است، اما با توجه به هزینه‌‌‌های سنگین تولید میلگرد، نوردکاران حاضر به خرید از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران نیستند، بنابراین میزان خرید نسبت به هفته گذشته 43‌درصد کاهش را به ثبت رسانده است. با توجه به شرایط فعلی دادوستدهای رینگ فیزیکی پیش‌بینی می‌شود که با نزدیک شدن به فصل سرما میزان عرضه، تقاضا و همچنین قیمت شمش فولادی به مسیر کاهشی ادامه بدهد.


اخبار مرتبط :

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید