حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

درجات مختلف فولاد چیست؟

درجات مختلف فولاد چیست؟

اکثر مردم فکر می کنند که فولاد فقط ترکیبی از آهن و کربن است، اما آیا می دانستید که بیش از 3500 درجه مختلف فولاد وجود دارد؟ می‌توانید با اندازه‌گیری میزان کربن، سایر آلیاژهای موجود در آن و روشی که سازنده آن را پردازش می‌کند، عیار فولاد را پیدا کنید.

درجات مختلف فولاد چیست؟
درجات مختلف فولاد چیست؟

انواع نوع فولاد کدامند؟

مقامات، انواع فولاد را به چهار گروه – کربن، آلیاژ، ضد زنگ و ابزار طبقه بندی و طبقه بندی می کنند. بنابراین این انواع مختلف فولاد از چه ساخته شده اند و برای چه استفاده می شوند؟

فولادهای کربنی

فولادهای کربنی علاوه بر کربن و آهن، فقط حاوی مقادیر کمی از عناصر هستند. این گروه از بین چهار گرید فولادی محبوب ترین است و 90 درصد تولید فولاد را به خود اختصاص داده است.

فولاد کربنی بسته به مقدار کربن موجود در فلز دارای سه زیر گروه اصلی است: فولادهای کم کربن/فولادهای ملایم (تا 0.3٪ کربن)، فولادهای کربن متوسط (0.3-0.6٪ کربن) و فولادهای کربن بالا (بیش از 0.6٪). کربن).شرکت ها اغلب این فولادها را در مقادیر انبوه تولید می کنند، زیرا ساخت آنها ارزان است و به اندازه کافی قوی هستند که در ساخت و سازهای بزرگ استفاده شوند.

 

مقاله پیشنهادی : معرفی بهترین شیرآلات صنعتی از دید دکتر فولاد

فولادهای آلیاژی

فولادهای آلیاژی با افزودن عناصر آلیاژی اضافی مانند نیکل، مس، کروم و/یا آلومینیوم ایجاد می شوند. ترکیب این عناصر استحکام، شکل‌پذیری، مقاومت در برابر خوردگی و ماشین‌کاری فولاد را افزایش می‌دهد.

شیرآلات صنعتی تهران

فولادهای ضد زنگ

فولادهای زنگ نزن حاوی 10 تا 20 درصد کروم به عنوان عنصر آلیاژی خود و همچنین عناصر دیگری مانند نیکل، سیلیکون، منگنز و کربن هستند.

این فولادها مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالایی دارند و برای استفاده در ساخت و سازهای بیرونی ایمن هستند زیرا توانایی افزایش یافته در برابر آب و هوای سخت را دارند. آنها همچنین به طور گسترده در تجهیزات الکتریکی استفاده می شوند. به عنوان مثال، فولاد ضد زنگ 304، به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر عناصر و در عین حال دور نگه داشتن مواد الکتریکی از آسیب، بسیار مورد توجه است.

در حالی که گریدهای مختلف فولاد ضد زنگ مانند فولاد ضد زنگ 304 جایگاهی در ساخت و ساز دارند، اکثر صنایع از فولاد ضد زنگ برای خواص بهداشتی خود استفاده می کنند. این فولادها در تجهیزات پزشکی، لوله کشی، ابزار برش و تجهیزات پردازش مواد غذایی رایج هستند.

فولاد mo40 تهران
فولاد mo40 تهران

فولادهای ابزار

فولادهای ابزار، همانطور که احتمالاً از نامش می توانید حدس بزنید، در تجهیزات برش و حفاری عالی هستند. راز تنگستن، مولیبدن، کبالت و وانادیوم است که مقاومت حرارتی و دوام کلی آنها را افزایش می دهد. و از آنجایی که آنها شکل خود را تحت استفاده زیاد حفظ می کنند، مواد اولیه برای اکثر ابزارهای دستی هستند.

درجات مختلف فولاد چیست؟

سیستم های درجه بندی فولاد راهی را به ما می دهد تا انواع فولاد را بر اساس تمام کاربردهای متفاوتی که آنها را متمایز می کند طبقه بندی کنیم. به عنوان مثال، سرعت خنک کردن فولاد توسط سازندگان می تواند بر میزان استحکام آن در سطح مولکولی تأثیر بگذارد. مدت زمانی که آنها فولاد را در دمای بحرانی در طول فرآیند خنک سازی نگه می دارند نیز نقش مهمی ایفا می کند.

در واقع، این امکان وجود دارد که دو ورق فولادی با محتوای آلیاژ یکسان، بر اساس فرآیند عملیات حرارتی، دارای گریدهای متفاوتی باشند. سیستم درجه بندی ASTM به هر فلز یک پیشوند حرفی بر اساس دسته کلی آن اختصاص می دهد (“A” نامی برای مواد آهن و فولاد است)، و همچنین یک عدد اختصاص داده شده متوالی که با ویژگی های خاص آن فلز مطابقت دارد.

سیستم درجه بندی SAE از یک عدد چهار رقمی برای طبقه بندی استفاده می کند. دو رقم اول نشان دهنده نوع فولاد و غلظت عنصر آلیاژی است و دو رقم آخر نشان دهنده غلظت کربن فلز است. استانداردهای درجه بندی فولاد به طور گسترده توسط دانشمندان، مهندسان، معماران و سازمان های دولتی برای اطمینان از کیفیت و سازگاری مواد استفاده می شود.

این استانداردها زبان مشترکی را برای برقراری ارتباط با خواص فولاد با ویژگی‌های بسیار بالا فراهم می‌کنند و تولیدکنندگان محصول را به سمت فرآیندهای پردازش و کاربرد مناسب راهنمایی می‌کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید