انتشار اخباری مبنی بر تحریک رشد سرمایه‌گذاری در پروژه‌‌‌های ساخت‌‌‌وساز و توسعه زیرساخت از سوی دولت باعث ایجاد امیدواری نسبت به بهبود وضعیت تقاضا در بازار طی میان‌مدت شد و زمینه رشد بهای سنگ‌‌‌آهن را مهیا کرد. با وجود این، همچنان سیگنال‌‌‌های کاهشی در این بازار و امکان تغییر رویه قیمتی در بازار سنگ‌‌‌آهن وجود دارد.

از میزان تولید فولاد در منطقه شانسی چین کاسته شده است، همچنین برخی واحدهای فولادی در استان سین‌‌‌کیانگ از میزان تولید فولاد خود به دلیل افزایش هزینه تولید کاسته و به اجرای فعالیت‌های تعمیر و نگهداری روی آورده‌‌‌اند. در این شرایط مسائل لجستیکی نیز مزید بر علت شده است تا چشم‌‌‌انداز تقاضا برای محصولات فولادی ضعیف شود. مجموع این موارد سیگنال کاهش نرخ را به بازار سنگ‌‌‌آهن ارسال می‌کنند.

واگرایی نرخ زغال در استرالیا و چین

زغال‌سنگ کک‌شوی فوب استرالیا روز سه‌شنبه هجدهم اکتبر با افزایش قیمت مواجه شد؛ اما زغال‌سنگ تحویلی به بنادر شمالی چین بدون تغییر قیمتی در بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب پلتس، پریمیوم زغال‌سنگ کوک‌شوی آسیا فوب استرالیا را روز سه‌شنبه ۱۸اکتبر با افزایش ۷دلاری، ۲۹۳دلار و ۷۵سنت ارزیابی کرد. احتمال اختلال در عرضه ‌‌‌زغال‌‌‌سنگ استرالیا با اعتصاب کارگری در یکی از معادن بزرگ این کشور از مهم‌ترین دلایل ایجاد جریان افزایش نرخ در بازار زغال‌‌‌سنگ بود.

در عین حال یک فعال بازار زغال هندی از احتمال افزایش قیمت محموله‌‌‌های تحویلی در ماه دسامبر نسبت به محموله‌‌‌های تحویلی در ماه نوامبر خبر داد. وضعیت آب‌‌‌وهوایی استرالیا در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو و احتمال بروز باران‌‌‌های سیل‌‌‌آسا در این کشور با ایجاد اختلال در عرضه، زمینه رشد بهای این محصول را فراهم می‌کند.

در حالی که زغال‌‌‌سنگ فوب استرالیا در دومین روز هفته گران شد، بهای این محصول تحویلی بنادر چین بدون تغییر ماند و پلتس، پریمیوم این محصول را برابر ۳۰۷دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد.

در حال حاضر اغلب فعالان بازار زغال در ترکیه عجله‌‌‌ای برای معامله ندارند و ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن بیشتر وضعیت بازار خریدهای خود را به تعویق بیندازند.  تقاضای محصولات فولادی در چین پایین است؛ در عین حال صحبت‌‌‌های انجام‌شده در نشست کنگره حزب کمونیست چین بیش از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی بود که این موضوع باعث شده است بدبینی نسبت به پایین‌ماندن تقاضا برای محصولات فولادی تقویت شود.

در این شرایط امیدواری چندانی برای رشد بهای زغال‌‌‌سنگ متالورژیک چین وجود ندارد. درواقع حاشیه سود منفی فولادسازان این کشور مانعی جدی در مقابل رشد قیمتی در این بازار خواهد بود.

کاهش پلکانی نرخ قراضه

روز سه‌شنبه ۱۸اکتبر قیمت قراضه آهن وارداتی ترکیه در کانال نزولی قرار گرفت. تضعیف تقاضا برای قراضه از سوی فولادسازان ترکیه باعث شد تا نرخ این محصول کاهش 1.5 دلاری داشته باشد و تا ۳۶۶دلار به‌ازای هر تن عقب بنشیند. البته فولادسازان ترکیه به دنبال کاهش بیشتر نرخ قراضه هستند؛ اما دارندگان این محصول با تکیه بر وجود مشتریانی از دیگر کشورها حاضر به ارائه تخفیف بیشتر نبودند.