حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

شیرآلات صنعتی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

شیرآلات صنعتی مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

صنعت نفت و گاز برای اکثر عملیات خود از فرآیندهای پالایش تا توزیع نهایی به شدت به سیستم های خط لوله متکی است. اساساً به همین دلیل است که زیرساخت خط لوله به همراه سیستم های کنترلی آن در این بخش خاص از اهمیت حیاتی برخوردار است.

با توجه به این واقعیت که هر گونه خرابی یا نقص در سیستم ها می تواند منجر به نشت های خطرناک و حتی فجایع زیست محیطی شود که باعث خسارات عمده شود. شیرها یکی از ضروری‌ترین بخش‌های هر سیستم لوله‌کشی هستند، یعنی به زبان ساده، شیرها دستگاه‌های مکانیکی هستند که در کاربردهای لوله‌کشی برای تنظیم، کنترل و همچنین باز و بسته کردن فشار سیال و جریان آن استفاده می‌شوند.

اساساً یک سوپاپ با مونتاژ بسیاری از قطعات به طور کلی قطعات مکانیکی تولید می شود که اصلی ترین آنها بدنه است که پوسته بیرونی است، تریم که ترکیبی از قطعات خیس شده قابل تعویض است، یک مکانیسم عمل مانند اهرم دستی، کلاه و ساقه.

دریچه هایی که اندازه سوراخ کوچکتری دارند یا آنهایی که به مقاومت بالاتر در برابر فشار و دما نیاز دارند عمدتاً با بدنه از آهن آهنگری ساخته می شوند در حالی که دریچه های تجاری که دارای اندازه سوراخ بزرگتر هستند دارای بدنه ساخته شده از مواد ریخته گری هستند.

بازار سوپاپ ها که ارزشی در حدود 40 میلیارد دلار دارد دارای تولید کنندگان عمده شیرآلات صنعتی است که در ایالات متحده، اروپا (شیرآلات مبدا اروپایی)، ژاپن و چین واقع شده اند.

انواع شیرهای مورد استفاده در صنعت نفت دارای کاربردهای زیر می باشد:

• برای شروع/توقف جریان سیال با استفاده از شیر دروازه، شیر توپی، شیر پروانه ای، شیر دروازه با چاقو، یا شیر پلاگین.
• تعدیل جریان سیال با استفاده از شیر گلوب.
• کنترل جریان شیر کنترل سیال.
• تغییر جهت جریان با استفاده از شیر توپی سه طرفه.
• تنظیم فشار فرآیند با استفاده از شیر کاهنده فشار.
• محافظت از یک دستگاه یا یک سیستم لوله کشی در برابر فشارهای برگشتی یا فشار بیش از حد (شیر چک)
• فیلتر کردن زباله های جاری در یک خط لوله برای محافظت از تجهیزاتی که ممکن است توسط قطعات خاکی جامد با استفاده از صافی های سبد آسیب دیده باشند.

دریچه های توپی:

دریچه های توپی بر اساس مکانیزم حرکت چرخشی یک چهارم چرخشی هستند که با باز شدن، باعث می شود سوراخ های توپ در یک خط با توجه به ورودی بدنه باقی بمانند و به تمام محتویات اجازه عبور دهند. این توپ ها معمولاً از مخلوطی ساخته می شوند. چندین فلزی در حالی که صندلی ها از مواد نرمی مانند تفلون ساخته شده اند.

این شیرها عمدتاً برای گازها، هوا و مایعات استفاده می شوند، زیرا سریع روشن و خاموش می شوند و دارای آب بندی محکم تری با گشتاور کمتری هستند. Fevisa، یکی از تامین کنندگان پیشرو دریچه های توپی در سراسر جهان.

شیرهای پروانه ای:

اینها دریچه‌های حرکت چرخشی با عملکرد یک چهارم گردش هستند که بسیار آسان و سریع باز می‌شوند، زیرا دریچه‌ها معمولاً با یک جعبه دنده مجهز می‌شوند که در آن میل با یک چرخ دستی توسط چرخ دنده به هم متصل می‌شود. این کار عملکرد سوپاپ را کاملاً ساده می کند، اما به قیمت کاهش سرعت. وزن سبک‌تر و استفاده سریع‌تر از این شیرها، در واقع در اندازه‌های مختلف موجود است و می‌تواند با افت فشار کم و بازیابی فشار بالا مقابله کند.

Fevisa به عنوان رهبر بازار در دسته های مختلف تامین کننده شیرهای صنعتی، به درستی به عنوان تامین کننده شیر پروانه ای نیز شناخته می شود که تمام هنجارهای ایمنی را تضمین می کند و با چالش های قریب الوقوع در این زمینه مواجه است.

شیرهای دروازه ای:

دریچه های دروازه ای عمدتاً برای شروع یا توقف جریان طراحی شده اند که جریان مستقیم تری از سیال در امتداد حداقل محدودیت جریان مورد نیاز است. این دریچه هنگامی که باز می شود، دیسک دروازه را به طور کامل باز می کند و به محتویات اجازه عبور می دهد. در نظر گرفتن شیرهایی با استانداردهای بین المللی مانند شیرآلات تایید شده WRAS و شیرهای تایید شده توسط UL FM ارزش بیشتری به کیفیت محصولات می دهد.

دریچه های گلوب:

شیرهای گلوب یک شیر حرکت خطی هستند که برای توقف، شروع و تنظیم جریان استفاده می شود. این شیرها معمولاً برای سیستم های خنک کننده آب، حمل و نقل نفت کوره و همچنین برای روغن های توربین سیستم های روغن استفاده می شوند. همچنین برای خدمات دریچه گاز و ایزوله استفاده می شود و به دلیل قابلیت خاموش شدن خوب آن به رایج ترین نوع شیر در جهان تبدیل می شود.

شیرهای دوشاخه:

دریچه های پلاگین از یک دوشاخه استوانه ای یا مخروطی برای توقف یا شروع جریان استفاده می کنند. اینها راحت تر خاموش/روشن می شوند، همچنین اندازه آنها در مقایسه با اکثر شیرها کوچکتر است و جریان مقاومت حداقلی دارند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید