حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

عیوب رایج لوله های فولادی بدون درز

عیوب رایج لوله های فولادی بدون درز

لوله فولادی بدون درز به عنوان یک محصول فولادی رایج، به دلایل مختلف دارای نقص های خاصی است. عیوب رایج به شرح زیر است.

1. در لوله های فولادی بدون درز سوراخ هایی وجود دارد، یعنی داخل لوله فولادی سوراخ های گرد، بلند، بیضوی و متنوع و نامنظم وجود دارد و ممکن است تکه تکه شوند و رنگ آن مشکی یا خاکستری باشد. شکل اغلب نامنظم است و دانه های کریستال نیز بسیار درشت هستند. مقداری تاول نیز وجود دارد. به اصطلاح تاول ها به وجود سوراخ های شن مانند در داخل لوله اشاره دارد. دلیل این وضعیت عموماً مخلوط شدن حباب های هوا در فرآیند تولید لوله فولادی است.

2. ترک های فلزی به ترک ها یا خطوط نامنظم شکل روی سطح فلز اطلاق می شود، شبیه به روش پاره شدن فلز. دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد که عمدتاً به دلیل دمای ناکافی گرمایش فلز است. عمل سوراخ سخت باعث پاره شدن فلز می شود. راه حل این است که دمای کوره گرمایش را کنترل کنید.

3. عیوب سطحی، برخی دارای گودال هستند، یعنی در سطح بدنه لوله چاله ها و گودال های خاصی وجود دارد. پدیده دلمه های فلزی نیز وجود دارد که عموماً به دلیل عدم برخورد با سطح لوله فولادی ایجاد می شود. روکش سطح لوله فولادی خوب نیست.

4. اندازه لوله فولادی غیرقابل صلاحیت است و بیش از خطای استاندارد مجاز لوله فولادی مانند 10 درصد قطر خارجی و ضخامت دیواره است که به دلیل عدم امکان اندازه گیری در طول فرآیند نورد ایجاد می شود. در این مورد، پدیده خارج از دیوار یا خارج از مرکز نیز وجود دارد و اغلب به راحتی اتفاق می افتد که یک طرف ضخیم و طرف دیگر نازک باشد.

نکات: لوله فشار بدون درز ASTM A106 (همچنین به عنوان لوله ASME SA106 شناخته می شود) معمولاً در ساخت پالایشگاه های نفت و گاز، نیروگاه ها، نیروگاه های پتروشیمی، بویلرها و کشتی هایی استفاده می شود که در آن لوله ها باید سیالات و گازهایی را منتقل کنند که دما و حرارت بالاتری را نشان می دهند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید