حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

قطعی ۵۰ درصدی برق صنایع- دکتر فولاد

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: به نظر می‌رسد قطعی گاز و برق در صنعت فولاد، کاهش ۲میلیون تنی تولید فولاد را به همراه بیاورد. البته کاهش تولید تاثیری بر روند صادرات فولاد نخواهد گذاشت؛ چراکه مازاد نیاز داخل فولاد را صادر می‌‌‌کنیم.

به گزارش «ایلنا»، رضا شهرستانی، از قطعی شدید گاز شرکت‌های فولادی خبر داد و افزود: در حال حاضر به‌جز بخش احیا سایر شرکت‌های فولادی گاز ندارند؛ صنعت فولاد روزانه ۴۰میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کند که امروز عدد مصرف آنها به ۱۵میلیون مترمکعب رسیده است. باید توجه کرد که این حجم گاز جوابگوی نیاز ۵۰‌درصد شرکت‌های احیا آهن اسفنجی است.

وی با اعلام قطعی ۵۰درصدی برق صنایع، گفت: کمبود گاز باعث قطعی برق صنایع نیز شده است؛ چراکه گاز فعلی جوابگوی نیاز نیروگاه‌‌‌ها برای تولید برق نیست.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این پرسش که قطعی گاز و برق فولادی‌‌‌ها چه تاثیری بر میزان تولید می‌‌‌گذارد، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد قطعی گاز و برق در صنعت فولاد، کاهش ۲میلیون تنی تولید فولاد را به همراه بیاورد. البته کاهش تولید تاثیری بر روند صادرات فولاد نخواهد گذاشت؛ چراکه مازاد نیاز داخل فولاد را صادر می‌‌‌کنیم

شیرآلات صنعتی تهران

وی مشکل کمبود گاز در ایران را ادامه‌‌‌دار دانست و افزود: سال آینده این چالش شدیدتر خواهد شد و اگر همین رویه ادامه داشته باشد بر میزان تولید همه صنایع تاثیر ملموسی‌‌‌ خواهد گذاشت. به نظر من افرادی که سکان‌‌‌دار وزارت نفت شده‌‌‌اند، در قد و قواره این جایگاه نیستند؛ از این رو شاهد نابسامانی در همه زمینه‌‌‌ها هستیم.

به گفته شهرستانی، در بازار داخلی تولید فولاد در بخش طویل به مشکل نخواهیم خورد؛ اما به نظر می‌رسد قیمت‌ فولاد تختان به‌شدت افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه دولت نسبت به راهکارهای کوتاه‌‌‌مدت، میان‌مدت و درازمدت بخش خصوصی برای کنترل بحران گاز بی‌‌‌توجه است، گفت: برای برد-برد کردن مصرف گاز در بخش خانگی و صنعت، بخش خصوصی به دولت پیشنهاد داده است که یک‌الگوی مصرف به‌ازای هر فرد تدوین کند و اگر براساس این الگو مصرف‌کننده‌‌‌ای مصرف گاز را کاهش دهد و میزان مصرف را به الگو برساند، اختلاف قیمت را به ازای همان ۲‌هزار تومان که از صنعت گرفته می‌شود صنعت به صورت مستقیم به مصرف‌کننده‌‌‌ای که مصرف را کاهش داده پرداخت کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه‌برابر نیاز واقعی مصرف گاز داریم که اگر شهروندی بتواند بر مبنای الگوی واقعی مصرف کند و ۶۰۰مترمکعب مصرف را کاهش دهد می‌‌‌تواند هزینه این کاهش مصرف را به‌طور مستقیم از صنعتگر دریافت کند و گاز صرفه‌‌‌جویی‌شده به صنعت داده شود. به این ترتیب علاوه بر اینکه برای مصرف‌کننده درآمد ایجاد می‌شود، تولید نیز متوقف نمی‌شود. اما متاسفانه در دولت گوش شنوایی برای این راهکارها وجود ندارد.

شهرستانی، معدل بهره‌‌‌وری سیستم‌های گرمایشی در ایران را ۳۵‌درصد دانست و افزود: بهره‌‌‌وری سیستم‌های گرمایشی در اروپا به ۱۰۵‌درصد هم رسیده است. رسیدن به این ایده‌‌‌آل مدنظر ما نیست؛ اما در ایران بخاری‌‌‌هایی وجود دارند که بالای ۸۵‌درصد بهره‌‌‌وری دارند و شرکت‌های بزرگ می‌‌‌توانند

فولاد mo40 تهران
فولاد mo40 تهران

سیستم‌های گرمایشی یک استان را تغییر دهند و مصرف را به یک‌سوم برسانند. همچنین در ایران بالای ۶۰ میلیون مترمکعب گاز فلر می‌شود، این در حالی است که شرکت‌های داخلی و خارجی تمایل دارند روی آن کار کنند تا این گاز به جای فلر شدن به صنعت داده شود. به این ترتیب شرایط تولید فولاد دگرگون می‌شود و دیگر شاهد خواب تولید نخواهیم بود.

همچنین عباس جبال‌‌‌بارزی، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه روند قطعی گاز صنایع بزرگ (شرکت‌های فولادی و پتروشیمی) از یک‌ماه پیش آغاز شد، گفت: قطعی گاز به برخی از شهرک‌‌‌های صنعتی رسیده؛ اما این موضوع کمتر از صنایع بزرگ است و هرچه هوا سردتر شود این احتمال وجود دارد که در استان‌‌‌های سردسیر روند قطعی گاز صنایع تشدیدتر شود تا بتوانند گاز بخش خانگی را تامین کنند.

وی با اشاره به تاثیرات قطعی گاز بر روند تولید بنگاه‌‌‌های تولیدی، تصریح کرد: زمانی‌‌‌که یک واحد تولیدی در بازه زمانی حتی محدود نتواند تولید کند متضرر می‌شود و این زیان ممکن است به زیان‌‌‌دهی واحد تولیدی یا کاهش سود ختم شود.

عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: صنایع بزرگ، پتروشیمی‌‌‌ها و صنایع فولادی توان مقاومتی بیشتری در این وضعیت دارند و برخی صنایع مانند نیروگاه‌‌‌ها و کارخانجات سیمان از مازوت استفاده می‌کنند و از آنجا ‌‌‌که قیمت تمام‌شده مازوت دوبرابر قیمت گاز برای تولیدکنندگان تمام می‌شود، بدون تردید در قیمت محصول نهایی تاثیر می‌‌‌گذارد و قیمت آن گران‌‌‌تر می‌شود.

جبال‌‌‌بارزی با بیان اینکه اگر قطعی گاز به شهرک‌‌‌های صنعتی برسد تاثیرات زیان‌‌‌باری بر روند تولید خواهد گذاشت، افزود: قطعی گاز شهرک‌‌‌های صنعتی آغاز شده است؛ اما موضوع چندان حاد نیست و باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد.

این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم حل بحران به‌‌‌صورت ریشه‌‌‌ای، گفت: راهکار مشخص برای جبران کمبود برق مشخص است. نخست شرایط به‌‌‌ سمتی هدایت شود که بخش خصوصی به سمت ایجاد نیروگاه‌‌‌های خورشیدی برود. همچنین باید با قیمت منطقی برق تولیدشده را خریداری کرد تا تولید توجیه داشته باشد. دوم، باید نیروگاه‌‌‌های پراکنده در مدار ایجاد شوند. سوم اینکه شرایط خرید خاموش مطرح و عملیاتی شود. خرید خاموشی به این معناست که باید مصرف‌کنندگان خانگی که کمتر مصرف می‌کنند بتوانند برق صرفه‌‌‌جویی‌کرده خود را به صنایع بفروشند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی در زمینه راهکارهایی که ارائه دادید انجام شده است، گفت: به نظر می‌رسد آنگونه که باید، دولت برای حل بحران اقدامی انجام نداده است. البته به صنایع بزرگ این مجوز را داده‌‌‌اند که برای تامین برق نیروگاه احداث کنند. برخی صنایع اقداماتی را در این زمینه آغاز کردند. به‌عنوان مثال گل‌گهر در سیرجان یک نیروگاه ۳۰مگاواتی احداث کرده است. باید قیمت انرژی عددی شود تا برای کسانی‌‌‌ که می‌‌‌خواهند در بخش نیروگاهی سرمایه‌گذاری کنند ورود سرمایه به این بخش توجیه اقتصادی داشته باشد.

شیرآلات صنعتی تهران
شیرآلات صنعتی تهران

عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: نرخ ارز روند صعودی دارد و این موضوع باعث افزایش قیمت تجهیزات نیروگاهی شده است و قیمت سرمایه‌گذاری افزایشی می‌شود. گمانه‌زنی‌‌‌ها حاکی از این مهم است که در سال آینده نیز بحران کمبود برق همچنان وجود خواهد داشت و شاید بتوانیم بعد از ۱۴۰۳ این بحران را مدیریت کنیم.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید