حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

مصرف ۸۷ درصدی فولاد + دکتر فولاد

مصرف ۸۷ درصدی فولاد

چین برای تأمین مالی شرکت‌های ساختمانی در بورس اوراق بهادار برخی ممنوعیت‌ها را لغو کرده و مجوز فروش سهام بیشتر را به این شرکت‌های ساختمانی داده است، از همین رو در پایان هفته گذشته شاهد افزایش ۲/۳ درصدی قیمت سنگ آهن بودیم…

براساس برخی گزارش‌ها از ابتدای سال تاکنون مصرف فولاد در مقایسه با ایام مشابه سال گذشته حدود ۱۳ الی ۲۲ درصد افزایش داشته و عمدتا نیز در داخل کشور مصرف شده است.

فولاد mo40 تهران
مصرف ۸۷ درصدی فولاد + دکتر فولاد

به اذعان برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان پس از تعیین عوارض صادراتی سنگین برای محصولات فولادی صادراتی، به دلیل به‌صرفه نبودن صادرات و عوارض سنگین آن برخی دور صادرات را خط کشیدند.

تعیین مصوبه عوارض صادرات درست زمانی ابلاغ شد که با وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، بازارها از محصولات این دو تأمین‌کننده بزرگ فولاد جهان خالی شده بود و این فرصتی بود برای به دست گرفتن بازارهای هدف صادرات این کشورها اما تعیین چنین مصوبه‌ای به از دست رفتن فرصت صادرات منجر شد و ترکیه و چین صاحب این بازارها شدند؛ اگرچه پس از چند اصلاحیه مصوبه عوارض صادرت لغو شد اما ایران دیگر توان رقابت با چین و ترکیه را نداشت و بازار هدف صادرات را از دست داده بود.

بر مبنای گزارشات انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور، از آغاز سال تا پایان مهرماه میزان تولید فولاد کشور حدود ۶۴ میلیون تن برآورد شده است؛ از این میران حدود ۸ میلیون تن صادر شده و ۵۶ میلیون و ۳۸۱ هزار تن نیز در داخل کشور به مصرف رسیده است.

همچنین میزان تولید مقاطع طویل از ابتدای سال تا مهرماه ۷ میلیون و ۳۵۶ هزار تن اعلام شده که از این میزان ۵ میلیون و ۸۲۷ هزار تن در بازار داخلی به مصرف رسیده است. براساس آمار میزان مصرف فولاد در سالجاری در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ همچنین افزایش مقاطع تخت فولادی نیز ۱۳ درصد اعلام شده که معادل ۴ میلیون و ۷۱۶ هزار تن است.

 در واقع مصرف کلی مقاطع تخت در این ایام ۵ میلیون و ۳۴۹ هزار تن برآورد شده است. در ۷ ماه گذشته ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تن محصول فولادی تولید شده است که حدود ۱۱ میلیون و ۳۷۴ هزار تن آن در بازار داخلی مصرف شده، بنابراین می‌توان گفت در مقایسه با سال گذشته مصرف فولاد داخلی حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین شمش فولادی نیز در ۷ ماه گذشته حدود ۱۸ میلیون و ۲۶۸ هزار تن تولید شده است که ۱۳ میلیون و ۴۷۲ هزار تن آن در بازار داخل مصرف شده است؛ آهن اسفنجی نیز حدود ۲۰ هزار و ۳۵۹ تن استفاده شده است که گویای افزایش ۲۲ درصدی مصرف این محصول است.

همانطور که از این گزارش برمی‌آید مصرف ظاهری فولاد ۸۷ درصد از کل تولید فولاد سالجاری را در بر می‌گیرد که به نظر می‌رسد کمی جای تأمل دارد؛ گویا انواع صادرات با روش‌های تبدیلی یعنی تبدیل فولاد به انواع فرآورده‌های صادراتی و صادرات محصولات فولادی با اظهار غیر در این آمار لحاظ نشده است.

رشد نرخ سنگ آهن

در پایان هفته گذشته شاهد افزایش نرخ سنگ آهن بودیم که گویا از حمایت دولت چین از شرکت‌های ساختمانی نشأت می‌گیرد. در همین راستا چین برای تأمین مالی شرکت‌های ساختمانی در بورس اوراق بهادار برخی ممنوعیت‌ها را لغو کرده و مجوز فروش سهام بیشتر را به این شرکت‌ها داده است.

شیرآلات صنعتی تهران
شیرآلات صنعتی تهران

از آنجایی که بیشترین مصرف فولاد در کشور چین به بخش مسکن اختصاص دارد، در کنار مواردی که بیان شد، به تازگی حمایت‌های بانکی زمینه تأمین مالی شرکت‌های ساختمانی را در پی داشته است.

براساس آمار موجود نرخ سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد متال بولتن روز گذشته با افزایش ۲/۸ درصدی به ۱۰۱/۶ دلار به ازاری هر تن CFR چین رسید. سنگ آهن بورس دالیان نیز ۱۰۷/۴۵ دلار در هر تن معامله شد که بیانگر افزایش ۲/۳ درصدی این محصول است.

به طور کلی در یک ماه خیر نرخ سنگ آهن حدود ۲۵ درصد رشد داشته است اما نکته قابل تأمل تداوم ویروس کرونا ومحدودیت‌های پیشگیرانه در این کشور است؛ از همین رو اثر حمایت‌های چین در بلندمدت یا کوتاه مدت قابل بررسی است زیرا هنوز بساط کرونا برچیده نشده و احتمال تشدید محدودیت‌ها وجود دارد.

براساس گزارش‌ها در اواخر هفته گذشته شاهد بزرگترین اعتراضات چین بودیم که گویا علیه سیاست کووید صفر در این کشور، شکل گرفته است؛ اما نکته دیگری که وجود دارد این است که آیا تلاش برای به حرکت در آوردن چرخ‌های مسکن و زیرساخت‌ها در این کشور به تحریک تقاضای فولاد منجر خواهد شد یا حرکت آهسته رشد اقتصاد جهانی و شیوع مجدد کرونا، دوباره به افت تقاضای تولیدکنندگان منتهی می‌شود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید