حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

خرید فولاد آلیاژی

ناکامی اژدهای زرد در بازار فولاد

فولاد-آلیاژی

کاهش قیمت‌ها در بازار سنگ‌‌‌ آهن همچنان ادامه دارد. افت تقاضا برای خرید مسکن در چین و رکود در بخش املاک و مستغلات عامل اصلی ریزش قیمت‌ها نامیده می‌شود. بهای سنگ‌‌‌ آهن در سه‌‌‌شنبه گذشته نیز در واکنش به این مساله به کمترین میزان خود از انتهای سال میلادی گذشته تاکنون رسید.

باوجود تلاش چین برای احیای این بخش از طریق سیاست‌های حمایتی اما تحلیلگران معتقدند که تاکنون این برنامه‌‌‌ها تاثیر چشمگیری بر رونق ساختمان‌‌‌سازی در چین نداشته است. همچنین به گزارش انجمن جهانی فولاد طی سال میلادی جاری میزان تولید فولاد نیز به‌‌‌دلیل افت تقاضا و واهمه از رکود کمتر از مدت مشابه در سال گذشته شده است.

 

کاهش تقاضا عامل افت قیمت سنگ‌‌‌آهن

اتمام فصل تقاضای فولاد چین به‌‌‌همراه نتایج ناامیدکننده موجب شد تا بهای سنگ آهن طی روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه کاهشی شود. به گزارش فست‌‌‌مارک سنگ آهن عیار 62‌درصد وارداتی به شمال چین روز سه‌‌‌شنبه با قیمت36/ 89 دلار به ازای هر تن معامله شد و با 3/ 2درصد کاهش به پایین‌‌‌ترین سطح قیمتی از نوامبر 2021 تاکنون رسید. تحلیلگران هیوتا فیوچر در یادداشتی عنوان کردند،

در حالی که فصل اوج تقاضا رو‌‌‌به پایان است، نه‌‌‌تنها بهبود تقاضا فراتر از انتظارات ظاهر نشده است، بلکه حتی انتظارات حداقلی بسیاری از کارشناسان را نیز برآورده نکرده است. این تحلیلگران معتقدند اعتماد بازار به قیمت‌های فولاد بسیار ضعیف شده است. همچنین داده‌های اقتصادی ضعیف این کشور در ماه‌‌‌های آخر و کاهش ارزش یوآن نیز بر چشم‌‌‌انداز منفی حاکم پس از برگزاری کنگره حزب کمونیست چین افزوده است.

 

نتایج ناامیدکننده از بخش مسکن چین ادامه دارد

از دیگر عوامل مهم تضعیف بازار سنگ‌‌‌آهن و فولاد رکود در بخش املاک و مستغلات در چین است. این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف ‌‌‌کننده فولاد در جهان بوده و هرگونه تغییر در مصرف و تولید آن تاثیر عمیقی بر بازار #فولاد می‌‌‌گذارد. به گزارش رویترز، قیمت مسکن‌‌‌های نوساز در چین طی ماه سپتامبر برای دومین ماه متوالی کاهش یافت زیرا تحریم وام مسکن در این کشور از سمت متقاضیان، تشدید بحران بدهی و محدودیت‌های کرونایی موجب کاهش تقاضا برای املاک و مستغلات شده است.

درحال حاضر مشکلات ناشی از بحران نقدینگی در چین عمیق‌‌‌تر شده، توسعه‌‌‌دهندگان بدهکار در پرداخت‌‌‌های اوراق قرضه کوتاهی کرده و خریداران املاک پرداخت‌‌‌های وام مسکن خود را برای پروژه‌‌‌هایی که به تعویق افتاده‌‌‌اند متوقف کرده‌‌‌اند و محدودیت‌های همه‌گیر سیاست کرونا نیز ضربه‌‌‌ شدیدی به تقاضا در چین زده است. چین تنها کشوری است که همچنان سیاست‌های بسیار شدید در رابطه با مهار کرونا را اجرا می‌کند.

البته پکن در ماه‌‌‌های اخیر سیاست‌های متعددی برای احیای بخش املاک و مستغلات اجرا کرده است. از جمله این سیاست‌ها کاهش نرخ بهره وام مسکن و بازپرداخت مالیات بر درآمد فردی برای برخی از خریداران مسکن بوده است. اما تحلیلگران این بازار معتقدند این تصمیمات آنگونه که انتظار می‌‌‌رفت تاثیری بر احیای بازار املاک و بهبود تقاضا نداشته است. چراکه کاهش فروش و سرمایه‌گذاری توسعه‌دهندگان گواهی بر دورنمای تیره و تار این بخش است.

ژانگ داوی، تحلیلگر ارشد آژانس املاک سنتالین می‌‌‌گوید، بازار املاک چین کساد است و انتظار می‌رود در سه‌‌‌ماه چهارم تثبیت شود، اما همچنان در سطح پایینی قرار دارد. به عقیده ژانگ بازار املاک تحت‌‌‌تاثیر کاهش اعتماد نسبت به چشم‌انداز اقتصادی قرار دارد، به‌خصوص در این شرایط که توسعه‌دهندگان به‌‌‌دلیل کمبود نقدینگی ساخت‌وساز بسیاری از پروژه‌‌‌ها را متوقف کرده‌‌‌اند.

 

کاهش تولید فولاد خام جهان

چین تنها کشوری نیست که با کاهش تقاضا مواجه شده است. نااطمینانی از شرایط آینده، رشد تورم و قیمت‌های بالا همراه با واهمه از رکود موجب شده است تا تقاضا برای کامودیتی‌‌‌ها از جمله #فولاد در جهان کاهشی شود. تولید‌‌‌کنندگان جهانی نیز به‌‌‌دلیل کاهش تقاضا مجبور به کاهش تولید شده‌‌‌اند.

از طرفی تشدید تنش‌‌‌ها بین اروپا و روسیه که موجب افزایش قیمت گاز و ایجاد بحران شده است نیز هزینه تولید را برای بسیاری از صنایع افزایش داده است. صنعت فولاد نیز جزو صنایع انرژی‌بر است. حال مجموع این عوامل موجب کاهش تولید فولاد خام در جهان شده است. به گزارش انجمن جهانی فولاد، مجموع تولید جهانی این محصول طی 9 ماه نخست سال 2022 میلادی کاهش3/ 4‌درصدی را به ثبت رساند.

بر اساس اعلام این انجمن، فولاد‌سازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان سپتامبر 2022 میلادی، یک‌میلیارد و 405‌میلیون تن فولاد خام تولید کردند که این میزان حاکی از افت 3/ 4درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده است. این در حالی است که ۶۴ کشور فولادساز جهان طی سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی، ۱۵۱میلیون و ۷۰۰‌هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش7/ 3 ‌درصدی را نشان می‌دهد.

چشم‌‌‌انداز رکود برای اقتصاد‌‌‌های جهان

در حالی که بازار فلزات از جمله فولاد با کاهش قیمت‌ها و کمبود تقاضا مواجه هستند، پیش‌بینی می‌شود اقتصاد جهانی نیز به رکود نزدیک ‌‌‌شود. اقتصاددانان رویترز در تازه‌‌‌ترین پیش‌بینی خود در مورد توسعه اقتصادی، بار دیگر انتظار برای رشد اقتصادی را کاهش دادند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بانک‌های مرکزی همچنان مصمم به افزایش نرخ بهره به‌‌‌جهت مهار تورم هستند.

البته این اقتصاددانان می‌گویند، نکته مثبتی که وجود دارد این است که در مقایسه با رکودهای قبلی، اکثر اقتصاد‌‌‌هایی که درحال حاضر با رکود مواجه هستند، نرخ بیکاری نسبتا پایینی دارند. در واقع طبق آخرین نظر‌سنجی رویترز پیش‌بینی می‌شود که کمترین فاصله بین نرخ رشد و بیکاری حداقل در 4 دهه گذشته رخ دهد.

بانک‌های مرکزی جهانی پس از تاخیر در حل مشکل تورم، بیشتر سال‌جاری را صرف افزایش نرخ‌های اولیه کرده‌‌‌اند. اکثر اقتصاددانان و بانک‌های مرکزی بر این باورند که در سال آینده کار کمتری باقی خواهد ماند.

مایکل هری، استراتژیست جهانی در رابوبانک، معتقد است، خطر رکود جهانی چیزی است که همه درباره آن صحبت می‌کنند و در پیش‌بینی‌ها به جریان اصلی تبدیل شده است. من فکر می‌‌‌کنم وقتی به روند در همه اقتصادهای کلیدی نگاه می‌‌‌کنیم، تقریبا بی‌‌‌معنی است. درحال حاضر طبق پیش‌بینی‌‌‌ها انتظار می‌رود که تنها 6 بانک مرکزی تا پایان سال آینده میلادی به اهداف تورمی خود برسند. در حالی که طبق نظر‌سنجی قبلی در جولای پیش‌بینی می‌شد حدود 9 بانک از 18 بانک شرکت‌کننده در نظرسنجی به اهداف خود تا پایان سال 2023 برسند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید