حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

انواع شیرآلات توپی، مزایا و معایب

انواع شیرآلات توپی، مزایا و معایب

شیرهای توپی آن دسته از وسایل مکانیکی هستند که قادر به هدایت، کنترل، تعدیل و هدایت جریان موادی مانند فشار، گاز، مایعات و غیره هستند.

این یکی از خانواده شیرآلات صنعتی از نوع چرخش یک چهارم است. ویژگی منحصر به فرد شیر توپی دیسک توپی شکل آن است که توخالی است و جریان رسانه را شروع یا متوقف می کند.

مزایا:

• هزینه نگهداری کم.
• زمان و کار موثر برای عملیات.
• ظرفیت روشن/خاموش سوئیچ عالی.
• حداقل افت فشار.
• حداقل نشت از طریق سایش و پارگی.

معایب:

• به عنوان شیر کنترل یا گاز مناسب نیست.
• برای محیط متراکم تر مناسب نیست زیرا رسوب می تواند رخ دهد و به نشیمنگاه و دیسک شیر آسیب برساند.
• افزایش فشار می تواند به دلیل باز و بسته شدن سریع رخ دهد.

<yoastmark class=

کاربردها شیرآلات صنعتی توپی :

بیشتر کاربردهای صنعتی نیاز به محافظت در برابر نشت دارند. این امر به ویژه برای کسانی که به مکانیسم‌های خاموش/روشن خاموش نیاز دارند بسیار مهم است. نمونه هایی از این نوع کاربردهای کاملاً مایع یا گازی است که شامل صنایع گاز طبیعی، ذخیره سازی مواد شیمیایی و غیره می شود.

دریچه های توپی مختلف را می توان بر اساس ویژگی های مختلفی طبقه بندی کرد:

بر اساس دهانه سوپاپ:

1) نوع پورت کامل: این نوع دارای نوع قطر داخلی مشابه قطر داخلی لوله متصل است. مزیت اصلی این نوع طراحی کاهش اصطکاک است. اغلب در صنایع پالایش و پتروشیمی استفاده می شود، زیرا این طرح جریان سیال را محدود نمی کند، اگرچه هزینه نصب آن بیشتر است.

2) نوع پورت کاهش یافته: این نوع دارای قطر داخلی کوچکتر در وسط و قطر داخلی اندازه لوله در انتهای آن است. به عنوان مثال، شیر توپی 3 اینچی دارای سوراخ 2 اینچی در وسط و 3 اینچ در انتها خواهد بود.

بر اساس تعداد قطعات

1) طراحی تک تکه
2) طرح اسپلیت (دو تکه/سه تکه).

توسط جنبش توپ

1) نوع شناور: در این نوع متداول ترین طرح شیر توپی است و گوی داخل شیر از نوع شناور است. تنها توسط دو صندلی که از مواد الاستومری نرم ساخته شده اند پشتیبانی می شود. ساقه متصل در بالای توپ باعث چرخش یک چهارم می شود.

2) نوع تراننیون: در داخل یک شیر توپی تراننیون، توپ از یک سر به ساقه و در سر دیگر شفتی به نام ترونیون متصل می شود. با توجه به این تغییر طراحی، توپ در جای خود محکم نگه داشته می شود. آنها برای کاربردهای کم و فشار بالا مناسب هستند و هزینه های عملیاتی کمتری را ارائه می دهند.

بر اساس آرایش بدن:

یک تامین کننده دریچه توپی معمولاً شیرهای توپی را بر اساس آرایش بدنه آنها به نوع ورودی جانبی، ورودی بالا، سه طرفه یا چهار طرفه و نوع ساقه بالارونده دسته بندی می کند.

1) نوع ورودی جانبی: این نوع شیر دارای گوی و همچنین سایر قسمت های داخلی بدنه است و درب آن توسط پیچ ها در کنار بدنه نصب می شود.

2) نوع ورودی بالا: این نوع شیر دارای پوشش کاپوت است که در قسمت بالایی توپ قرار دارد و بنابراین امکان جداسازی، مونتاژ و تعمیر قطعات داخلی شیر را فراهم می کند.

3) نوع سه طرفه / چهار طرفه: این نوع شیرها دارای ورودی از سه یا چهار طرف هستند در حالی که جریان از یک طرف وارد شده و از انتهای دیگر در جهات مختلف عبور می کند.

4) نوع ساقه بالارونده: این نوع شیر توپی دارای ساقه ای است که در مهر و موم تعبیه شده است تا هر دو طرف با یکدیگر تماس نداشته باشند. در نتیجه اصطکاک بین این دو را از بین می برد. این نوع طراحی باعث کاهش ساییدگی و پارگی ناهموار صندلی می شود.

بر اساس مواد سازنده:

سازندگان سوپاپ بیشتر از مواد متداول مانند فولاد کربنی و فولاد ضد زنگ، فولاد آلیاژی، برنز، برنج، پی وی سی استفاده می کنند و بر اساس آن آن را دسته بندی می کنند.

قبل از منبع یابی و سرمایه گذاری در شیرها، درک دمایی که این شیرها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند بسیار مهم است زیرا این روشی عالی برای نتیجه بهتر است که برای عملکرد این شیرها بسیار ضروری است.


مقاله های پیشنهادی :

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید