حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

داده‌کاوی فولاد در بورس‌کالا

داده‏‏‌کاوی فولاد در بورس‌کالا

صنعت فولاد در حالی دو فصل بهار و تابستان را پشت سر گذاشت که همچون سال‌های گذشته با بحران برق مواجه بود. اما محدودیت‌های برق برخلاف سال گذشته برای واحدهای فولادی از خردادماه آغاز نشد که این موضوع موجب افزایش تولید و عرضه محصولات فولادی شد. این در حالی است که با آغاز محدودیت‌های برق از ابتدای مردادماه به تعداد ساعت‌‌‌های خاموشی کارخانه‌‌‌ها اضافه شد؛ به طوری که بیش از ۵۰‌درصد نیاز برق مصرفی واحدهای تولیدی تامین نمی‌‌‌شد که این امر عملکرد واحدهای تولیدی را تا حدودی تحت‌تاثیر قرار داده است.

بررسی آمار و معاملات منتشرشده در رینگ صنعتی بورس‌کالا نشان می‌دهد که در ۶‌ماه ابتدایی سال‌جاری حدود ۶میلیون و ۶۸۶‌هزار و ۲۵۵تن انواع شمش توسط کارخانه‌‌‌های فولادی عرضه شده که در مقایسه با حجم عرضه شمش در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با میزان ۶میلیون و ۷۱۷‌هزار و ۱۴تن چیزی حدود ۴۶/ ۰‌درصد کاهش عرضه به ثبت رسیده است. در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۲ برای شمش فولادی ۶میلیون و ۲۲۳‌هزار و ۶۶۵تن تقاضا وجود داشت که از این میزان ۳میلیون و ۳۷۸‌هزار و ۲۰۰تن مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که در بهار و تابستان ۱۴۰۱ حدود ۵میلیون و ۷۷۶‌هزار و ۵۰۰تن تقاضا برای شمش فولادی روی تابلو به ثبت رسید که از این میزان ۲میلیون و ۷۷۳‌هزار و ۶۸۵تن معامله شد. مقایسه آمارهای ۶ماهه دو سال متوالی ۷‌درصد افزایش در میزان تقاضا و ۱۸‌درصد افزایش در میزان معاملات شمش فولادی را نشان می‌دهد.

کارخانه‌‌‌های فولادی در ۶ماه ابتدایی امسال شمش فولاد خود را با میانگین نرخ ۲۰‌هزار و ۴۸۰تومان به ازای هر کیلوگرم در بورس‌کالا عرضه کردند؛ این در حالی بود که میانگین نرخ پایه شمش فولاد در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ برابر ۱۴‌هزار و ۵۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم بود و به این ترتیب قیمت‌‌‌های پایه در نیمه ابتدایی امسال در مقایسه با قیمت پایه نیم‌سال ابتدایی سال گذشته رشد ۲۹درصدی داشت. جهش نرخ دلار و همچنین نوسانات قیمت‌های جهانی از افزایش قیمت پایه حمایت کرد.

رشد ۲۲ درصدی معاملات انواع شمش ۳SP  و ۵SP

آمارهای عرضه و معاملات بورس‌کالا نشان می‌دهد که تا پایان شهریورماه سال‌جاری حدود ۵میلیون و ۱۰۳‌هزار تن انواع شمش ۳SP  و ۵SP در رینگ صنعتی عرضه شد که در مقایسه با عرضه ۴میلیون و ۸۹۰‌هزار تنی در مدت مشابه سال گذشته ۴‌درصد افزایش عرضه به ثبت رسیده است. عمده تقاضا برای شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا مربوط به این دو گروه شمش بوده و همین موضوع باعث شده است تا نوردکاران خواهان افزایش عرضه این دو گرید شمش فولاد باشند.

همچنین میزان تقاضا برای این نوع از شمش‌‌‌های فولادی در ۶ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ حدود ۶میلیون و ۲۵۳‌هزار تن گزارش شد که نسبت به تقاضای ۵میلیون و ۵۹۳هزارتنی این محصول در بهار و تابستان سال گذشته افزایش ۱۰‌درصدی رشد رقم خورده است. میزان معاملات انجام‌شده انواع شمش‌‌‌های ۳SP  و ۵SP در نیم‌سال نخست سال‌جاری ۳میلیون و ۳۹۴‌هزار تن بود که نسبت به معاملات مدت مشابه سال گذشته به میزان ۲میلیون و ۶۴۹‌هزار تن، ۲۲‌درصد رشد در میزان معاملات گزارش شده است.

همچنین بررسی آمارها گویای آن است که در نیم‌سال ابتدایی سال‌جاری معاملات انواع شمش‌‌‌های ۳SP  و ۵SP با قیمت پایه ۱۹‌هزار و ۶۵۰تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با قیمت پایه ۱۳‌هزار و ۷۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم رشد قیمت ۳۰درصدی مشاهده می‌شود. از طرفی میانگین قیمت معاملات این نوع شمش‌‌‌ها تا پایان شهریورماه سال‌جاری ۲۰‌هزار و ۱۹۰تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید، این در حالی است که میانگین قیمت معاملات در ۶ماه نخست سال گذشته ۱۳‌هزار و ۷۷۰تومان گزارش شده بود که مقایسه این اعداد افزایش قیمت ۳۲درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین آمار منتشرشده از معاملات بورس‌کالا نشان می‌دهد که در نیم‌سال ابتدایی سال‌جاری چیزی حدود ۵میلیون و ۶۷۴‌هزار تن میلگرد توسط واحدهای تولیدی در رینگ صنعتی عرضه شده است که با تقاضای ۲میلیون و ۳۵۵‌هزار و ۵۲۸تنی مواجه شد و از این میزان حدود یک‌میلیون و ۳۲۴‌هزار و ۸۳۴تن میلگرد مورد معامله قرار گرفت.

بر اساس آمارهای منتشرشده در بورس‌کالا نیز میزان عرضه‌‌‌های میلگرد برای دو فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۵میلیون و ۳۹۰‌هزار و ۴۵۸تن به ثبت رسید که میزان کل تقاضا برای میلگرد در مدت مورد بررسی حدود ۲میلیون و ۷۰۸‌هزار و ۶۹۴تن بود و از این میزان یک‌میلیون و ۳۱۴‌هزار و ۶۹۳تن مورد معامله قرار گرفت.

مقایسه آمارهای دو سال پیاپی افزایش‌‌‌ ۵درصدی در میزان عرضه، کاهش ۱۵‌درصدی میزان تقاضا و افزایش ۷/ ۰درصدی میزان معاملات را نشان می‌دهد.  قیمت پایه تعیین‌شده برای معاملات انواع میلگرد در ۶ماه ابتدایی سال‌جاری ۲۲‌هزار و ۸۳۴تومان به ازای هر کیلوگرم بود که در مقایسه با قیمت ۱۵‌هزار و ۳۶۰تومانی به ازای هر کیلوگرم میلگرد در مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت ۳۳درصدی به ثبت رسید.


اخبار مرتبط:

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید