افول ساخت‌‌‌وساز، دامن نوردکاران را گرفت

تابستان زمان سنتی رونق در بازار ساخت مسکن و در نتیجه بازار مقاطع طویل فولادی است؛ اما رکود حاکم بر بخش ساخت مسکن ظرف سال‌های اخیر باعث شده است تا امسال خبری از رونق در رینگ مقاطع طویل فولادی نباشد؛ به نحوی که در چهارمین هفته مردادماه تنها ۱۵‌درصد عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

میلگرد فولادی روز چهارشنبه ۲۵مردادماه با قیمت پایه‌‌‌ای در بازه ۲۱‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲۲‌هزار و ۴۰۰تومان رهسپار بورس‌کالا شد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ عرضه این میلگرد برابر ۲۳‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲۴‌هزار و ۴۵۰تومان خواهد بود. این در حالی است که در این روز میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ ۲۴‌هزار و ۴۰۰تومان مورد معامله قرار می‌‌‌گرفت و در این نرخ نیز خبری از مشتری نبود. فاصله محدود قیمتی میان میلگرد بورسی و میلگرد، از جذابیت خرید این محصول از بازار فیزیکی بورس‌کالا می‌‌‌کاهد.

متقاضیان، خریدار میلگرد ارزان نیستند

در حالی بازار میلگرد در محدوده ۲۴‌هزار تومان بدون رونق است که میانگین بهای فروش شمش فولاد، نوید عرضه میلگرد با نرخی بالاتر در میان‌مدت را می‌دهد. در چهارمین هفته مردادماه امسال بالغ بر ۹۸‌هزار تن شمش فولاد با میانگین نرخ ۲۰‌هزار و ۲۰۰تومان معامله شد. با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین نرخ تمام‌شده خرید شمش فولاد برای واحدهای نوردی در روز ۲۳مردادماه برابر ۲۲‌هزار تومان خواهد بود.

با در نظر گرفتن هزینه تبدیلی معادل ۱/ ۱‌درصد نرخ فروش شمش فولاد و هزینه حمل ۵۰۰تومانی برای انتقال شمش فولاد به واحد نورد، قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد با این شمش به ۲۵‌هزار تومان می‌‌‌رسد. به این ترتیب باید گفت عرضه میلگرد در کانال قیمتی ۲۴‌هزار تومان در بازار آزاد و رینگ فیزیکی بورس‌کالا به‌صرفه است؛ اما نبود مشتری باعث فشار کاهشی بر قیمت معاملات این بخش شده است.


اخبار مرتبط :