حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

ویژگی و مزیت شیر چک دو صفحه ای

شیر چک دو صفحه ای

شیرهای چک دو صفحه ای شیرهای مکانیکی خودکار هستند که با جریان به جلو باز می شوند و با جریان معکوس بسته می شوند. ویژگی کلیدی شیر چک این است که با جلوگیری از معکوس شدن مایع، دستگاه های مکانیکی را در سیستم لوله کشی تأمین می کند. شیر چک سوئینگ یک نوع اقتصادی از شیر چک است، اما تأثیر ضربه بالاتری دارد. شیرهای چک دو صفحه ای در صنایع مختلف نسبت به شیرهای کنترل سوئینگ رایج تر هستند زیرا تأثیر ضربه آنها کمتر است. علاوه بر این، هزینه کلی شیر چک دو صفحه ای که شامل هزینه اولیه، هزینه عملیاتی و هزینه انرژی است، به خوبی زیر هزینه شیر چک سوئینگ قرار دارد.

شیر چک دو صفحه ای
شیر چک دو صفحه ای

ولو دوشیاره چک چیست؟

مفهوم دوشیاره چک ولو (شیرآلات صنعتی)نتیجه تلاش‌ها برای غلبه بر مشکلات مرتبط با چک ولوی سوئینگ سنتی و چک ولوی لیفت است. دوشیاره چک ولو از دو صفحه با فنر مجهز به پیچ محوری استفاده می‌کند. هنگامی که جریان کاهش می‌یابد، حرکت فنری چرخشی صفحات را قبل از انعکاس جریان بسته می‌کند. این مفهوم همزمان مزایای دوگانه ضد ضربه آب و ضد ضربه را فراهم می‌کند. تمام ویژگی‌ها با هم، دوشیاره چک ولو را طراحی قدرتمند و کارآمدترین می‌کنند. همچنین به عنوان چک ولوی بی‌صدا نیز شناخته می‌شود.

طبقه‌بندی شیر چک دو صفحه ای دوگانه.

با ساختار بدنه.

ساختار بدون نگهدارنده مطمئن می‌شود که آنها به طور کامل در بدنه شیر حفره نمی‌کنند تا بتوانند پین محور و پین توقف را با یک شیر چک دو صفحه ای نصب کنند. به جای حفره کردن، آنها یک حفره را ماشین می‌کنند.

طراحی بدون نگهدارنده با یک شیر چک دو صفحه ای همچنین اطمینان از سلامت بالاتر در فشار بالا را به ارمغان می‌آورد و تا حدی نگرانی درباره نشت بدنه را کاهش می‌دهد.

با نوع اتصال پایانی.

لوگ: تماس نوع فلنج لوگ شبیه به وافر است اما تفاوت های کمی دارد. سوراخ های لوگ حفره می‌شوند و برای هر سوراخ پیچ فلنج یک سوراخ لوگ وجود دارد. و هر سوراخ مهره دارای دو پیچ است، یکی از هر فلنج در سمت های مخالف. این نوع پیوست به عملکرد نقطه مرده می‌تواند برای عملکرد نقطه مرده استفاده شود، جایی که فقط یک فلنج در یک سمت شیر وجود دارد و سمت دیگر به محیط منتشر می‌شود، به شرطی که صندلی / نگهدارنده در محل پیچ بگیرد.
وافر: در اتصال وافر، شیر بین فلنج های لوله نصب می‌شود و پیچ های فلنج لوله به آن متصل می‌شوند. همچنین بر روی بدنه برخی از اشکال وافر سوراخ های مرکزی وجود دارد تا موقعیت صحیح شیر بین فلنج ها را تضمین کند.

شیر نوع بدنه وافر سبکترین نوع بدنه برای نصب بین فلنج های لوله است. بنابراین، شیر وافر ارزانتر از استفاده از سایر شیرها است.

فلنج: شیر دارای اتصال انتهایی فلنج دار و سوراخ های پیچ است که برای پیچ و مهره فلنج روی شفت استفاده می شود. پیوست های فلنج دار حذف و تعمیر را آسان تر می کنند. اتصالات فلنج دار در اندازه های بزرگتر شیر محبوب هستند. از واشر ها باید در جایی که این فلنج ها با هم جمع می شوند استفاده شود.
جوش بست: انتهای شیر و لوله از قطر مشابهی برخوردار هستند. لبه بیرونی هر دوی آن‌ها ماشین‌کاری شده‌است تا یک «دره» ایجاد شود تا با فلز جوشکاری پر شود. همانطور که در تصویر دیده می شود، دو بخش در اطراف رینگ ها جوش داده شده اند. اتصالات جوشکاری باسن به طور معمول برای قطرهای کوچکتر، معمولاً 2 ″ و پایین تر در نظر گرفته شده است.

با روش آب بندی.

مهر و موم نرم: مهر و موم نرم به این معنی است که یکی از جفت های آب بندی از مواد با سختی کم ساخته شده است. به طور کلی، صندلی مهر و موم نرم از مواد غیر فلزی با مقاومت خاص، سختی و تحمل دمای بالا ساخته شده است تا از نشت صفر اطمینان حاصل شود. با این حال، عمر مفید و سازگاری دما ضعیف تر از شیر مهر و موم فلزی است. در حالی که برخی از فروشندگان استدلال کرده اند که شیر مهر و موم سخت آنها می تواند نشت صفر ایجاد کند، آب بندی شیر مهر و موم سخت هنوز ضعیف تر از شیر مهر و موم نرم است. با این حال، مقاومت در برابر خوردگی شیر مهر و موم نرم به یک محیط خورنده خاص نمی تواند الزامات فنی را برآورده کند.
مهر و موم فلزی: هر دو انتهای جفت آب بندی از فلز یا فلزات دیگر با سختی بالا ساخته شده اند. بنابراین، شیر سخت محسوب می شود.

سوال: چگونه شیر چک دو صفحه کار می‌کند؟

صفحه شیر هنگامی که فشار سیال در یک جهت جریان دارد باز می‌شود. اگر مایع از جهت مخالف به دلیل فشار سیال و تأثیر صفحه بر صندلی شیر جریان داشته باشد، جریان قطع خواهد شد. جریان کاهش یافته به تنش تابشی اجازه می‌دهد تا با بدون تغییر جهت جریان سیال، پلاک را ببندد.

شیر دارای بدنه استوانه‌ای است و می‌تواند توزیع تنش خطی بسیار بیشتری نسبت به تنظیمات دیگر شیرها داشته باشد. بدنه استوانه‌ای برای تحمل وزن بیش از حد، وزن یا ضخامت شیر ساخته شده است. بنابراین، در شرایط بارگذاری سخت، این شیر از نظر ایمنی و اقتصادی مزیتی مشخص دارد.

ویژگی و مزیت شیر چک دو صفحه ای

شیر چک دو صفحه ای یک شیر ضد برگشت است که نسبت به شیر کنترل سوئینگ معمولی یا شیر کنترل لیفت، قدرتمندتر، سبکتر و جمع و جورتر است.

کاهش فشار در شیر چک دو صفحه ای نسبت به سایر شیرهای چک بسیار کم است.
سایش و سایش کم صندلی به دلیل طراحی نوع غیر ضربه ای آن است.
ضربه آب در شیرهای چک دو صفحه ای تقریباً قابل اندازه گیری نیست زیرا بسته شدن شیر بر روی فشار عقب و جریان عقب وابسته نیست. هر صفحه که نصف اندازه دیسک چک سوئینگ است، مسیر جریان راست را ارائه می دهد و مقاومت کمتری را فراهم می کند. نتیجه بسته شدن شیر با کمک یاری از یک چرخش به سمت بسته شدن، همانطور که سرعت جریان کمتر از حداقل سرعت مورد نظر کاهش می یابد، آغاز می شود و سپس نرخ بسته شدن به الگوی کاهش سرعت جریان می رود. شیر در حالی که نرخ جریان به صفر می رسد و قبل از اینکه جریان برعکس شود، بسته می شود. این باعث کاهش ضربه آب می شود.

کاربرد شیر چک دو صفحه ای

شیر چک دو صفحه ای نوع مناسب ترین شیر چک است که می تواند برای تقریبا هر تنظیمات مواد و پارامترهای سیستم استفاده شود که در برنامه های مختلف استفاده می شود. برخی از کاربردهای معمول عبارتند از: سیستم های آب مانند بویلرها، آب آشامیدنی، سیستم ایمنی آتش نشانی، سیستم آب خنک کننده و گرمایشی و غیره.
پتروشیمی: برنامه های ساحلی / برخط، LPG، LNG، روغن لوبریکانت، کریوژنیک و غیره.
هیدروکربن: در تقریبا تمام برنامه ها کاربردهای هوا و گاز مانند کلر، هیدروژن، نیتروژن، دی اکسید کربن، اکسیژن و غیره.
کاربردهای فلزی و شیمیایی: قند، داروسازی، کاغذ، سیمان، فولاد، آلومینیوم، مس، روی و غیره.

تفاوت‌ها بین شیر چک دو صفحه‌ای و شیر چک سوئینگ:

شیر چک دو صفحه‌ای سبک است و بنابراین آن راحت است در حالی که شیر چک سوئینگ نسبتاً سنگین است و بنابراین سیستم نگهداری و پشتیبانی آن سنگین‌تر است.
ساختار شیر چک دو صفحه‌ای با طراحی خوب کوچک است در حالی که شیر چک سوئینگ به دلیل شکل پیچیده بدنه‌اش دشوار است برای ارزیابی نقاط تنش در برنامه‌های حساس.
شیر چک دو صفحه‌ای می‌تواند به صورت همزمان در جهت‌های افقی و عمودی نصب شود در حالی که شیر چک سوئینگ مناسب برنامه‌های افقی است.
با توجه به بسته شدن کمکی با استفاده از فنر، شیر چک دو صفحه‌ای می‌تواند برای جریان به صورت معکوس نصب شود. این امکان در شیر چک سوئینگ وجود ندارد.
افت فشار و اتلاف انرژی در شیر چک دو صفحه‌ای نسبت به شیر چک سوئینگ بدون توجه به امتیاز فشار کمتر است.
شیر چک دو صفحه‌ای طراحی ضربه ندارد در حالی که در شیر چک سوئینگ نیاز به دستگاه خارجی برای مقابله با اثر ضربه وجود دارد.
در شیر چک دو صفحه‌ای ضربه آب کمتری نسبت به شیر چک سوئینگ وجود دارد.
نگهداری منظم از صندلی و محورها در شیر چک سوئینگ به دلیل بارهای ضربه و سایش از طریق روکش لازم است در حالی که شیر چک دو صفحه‌ای عمر طولانی و عملکرد بدون مشکلی دارد.

سخن پایانی

شیر چک صفحه دوگانه به عنوان شیر سرعت صفر نیز شناخته می شود. این مفهوم شامل همه چیزهایی است که سایر شیرهای چک سنتی از دست رفته اند. این سوپاپ موثرترین دریچه در حال استفاده است، صرف نظر از شرایط مایع و سرویس، و ساده ترین آن برای مدیریت است و می تواند بدون هیچ محدودیتی در هر ساختار لوله نصب شود.


مقالات پیشنهادی:

مزایای صفحه فولادی و کاربردهای آن

انواع و اصول کاری شیر گلوب فشار بالا

فلنج شیر گلوب چیست؟

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید