حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

نیاز فزاینده کشور به تولید فولادهای ویژه

در سال‌های اخیر صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین و موثرترین بخش‌های اقتصادی ایران محسوب می‌شود. رشد میزان تولید فولاد کشور در چند سال گذشته همواره از میانگین جهانی بالاتر بوده است. بر اساس این آمار می‌توان از ایران به عنوان یکی از قطب‌‌های تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و آسیا نام برد.
صادرات فولادهای تولید شده که شامل ورق‌‌های روغنی، ورق سیاه، میلگرد، تیرآهن، لوله و اتصالات و… بوده، ارزآوری خوبی را برای کشور به همراه داشته و باعث رشد و توسعه صادرات غیرنفتی نیز شده است.

وضعیت ایران در تولید فولادهای ویژه

رضا کاهه در ابتدا درباره تولید ورق استیل (زنگ‌نزن) عنوان کرد: ورق استیل یکی از آلیاژهای ویژه‌‌ای است که با ترکیب آهن به عنوان عنصر پایه با عناصری از قبیل کروم، نیکل، مولیبدن و… تولید می‌شود. ورق استیل یا همان استنلس استیل شامل چند سری آلیاژ با ویژگی‌‌های مختلف است که بنا به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی هر کدام، کاربرد گسترده‌‌ای در صنایع مختلف دارند.

در ایران ورق استیل تولید نمی‌شود؛ از این‌‌رو به منظور رفع نیاز صنعت باید از خارج از کشور تامین شود. گروه فلز نزدیک به ۳۰ سال است که در این حوزه فعالیت موثر داشته و ورق استیل را در طیف گسترده‌‌ای از گریدهای آلیاژی، ابعاد و ضخامت از برترین تولیدکنندگان ورق استیل در دنیا تامین می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که واردات کدام محصولات خاص فولادی مهم است و چه محصولاتی وارد می‌شوند، گفت: از نظر کارشناسان و مدیران شرکت‌‌های تولید و صنعتی، ورق استیل یکی از اصلی‌‌ترین محصولات پایه فولادی است.

استفاده از ورق استیل در تولید لوازم خانگی گرفته تا فلنج‌‌های (اتصالات) استفاده شده در شرکت‌‌های نفتی و پالایشی، توربین‌‌ها و… خود نشان‌دهنده اهمیت این محصول استراتژیک است. بدیهی است که ورق استیل را به عنوان یک محصول مهم با میزان اهمیت بالا شناسایی کنیم.

فولاد mo40 تهران
فولاد mo40 تهران

مدیریت فنی گروه فلز در ادامه افزود: گروه فلز با واردات این محصول از برترین برندهای حال حاضر دنیا مانند آسرینوکس اسپانیا، کلمبوس آفریقای‌‌جنوبی و همچنین برندهای آسیایی مانند تیسکو، وای سی اینوکس همواره در تامین نیاز صنعت داخلی کوشا بوده است. تمامی ورق‌‌های وارداتی این مجموعه دارای گواهینامه معتبر از شرکت تولیدکننده ورق بوده و ابعاد و ضخامت‌‌ها نیز براساس استاندارد جهانی است.

 

چالش‌‌های واردات محصولات فولادی خاص

کاهه در پاسخ به این پرسش که چالش‌‌های واردات محصولات فولادی خاص به کشور چیست، گفت: چالش‌‌هایی که امروز تامین‌‌کنندگان در تمامی حوزه‌های صنعتی را درگیر خود کرده است، کم نیست، اما مهم‌ترین آنها مواردی است که عرض می‌کنم. در ابتدا باید به صدور دیرهنگام مجوز تخصیص از بانک مرکزی اشاره کرد؛ مساله‌ای که در چندسال گذشته به‌‌شدت مورد بحث بوده است، ولی همچنان با مشکلات عدیدی همراه است.

مورد بعد دیر حواله شدن ارز توسط کارگزار به حساب تامین‌‌کنندگان است. در کنار تمامی این مسائل، بحث ترخیص از گمرک بوده که ممکن است کالا تا هفته‌ها و ماه‌ها در گمرک انبار شود و اجازه ترخیص داده نمی‌شود. شرکت‌‌های تامین‌‌کننده با سختی‌‌های بسیار، اعم از دور زدن مسیر، بارگیری در بنادر کشورهای عربی و سپس انتقال به بنادر ایرانی (به‌‌دلیل بحث تحریم‌ها)، ممکن است بار را یک ماهه به ایران برسانند، اما در مواردی شاهد بوده‌‌ایم که این‌بار که یک ماهه به ایران رسیده، ۳ ماه در گمرک دپو شده و بعد ترخیص شده است. این می‌تواند خسارات بسیاری برای تامین‌‌کنندگان به همراه داشته باشد.

شیرآلات صنعتی تهران
شیرآلات صنعتی تهران

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که توسعه کیفی فولاد در کشور مهم‌تر است یا افزایش میزان تولید فولاد، گفت: با توجه به استعداد تولیدی که امروز در صنعت ایران برای فولاد و محصولات فولادی وجود دارد، نیاز کشور به فولاد و محصولات فولادی تا حدود زیادی مرتفع شده است؛ بنابراین نیاز است درباره افزایش سطح کیفی این محصولات تلاش بیشتری صورت گیرد. افزایش سطح کیفی محصولات فولادی برای رقابت با تولیدکننده‌های خارجی بسیار لازم و حیاتی است.

در نظر کارشناسان بین‌المللی محصولات فولادی ایران از قیمت بسیار مناسبی نسبت به محصولات کشورهای دیگر برخوردار است؛ بدیهی است که در صورت افزایش کیفیت محصولات با قیمت مناسب به‌طور قطع بازار کشورهای بیشتری را در سطح بین‌المللی می‌توانیم از آن خود کنیم.

مزیت نسبی کشور در تولید فولاد

مدیریت فنی گروه فلز همچنین در پاسخ به اینکه بزرگ‌ترین مزیت نسبی کشور در تولید فولاد چیست و چه برتری نسبت به کشورهای دیگر در تولید این محصول داریم، گفت: صنعت ایران با توجه به استعداد غنی معادن سنگ آهن، بدون نیاز به واردات مواد اولیه، می‌تواند در راس هرم تولیدکنندگان محصولات فولادی قرار گیرد.

مساله‌ای که این چند سال شاهد رخداد آن بوده‌‌ایم. معادن غنی از فلزات، به صنعت تولید فولاد کمک شایانی کرده است. امتیاز بزرگی که برای شرکت‌‌های تولیدی محصولات آهنی در ایران وجود دارد، خرید مواد معدنی با نرخ ریال و صادرات محصولات نهایی خود با نرخ دلاری است که می‌تواند در توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و در بحث ارزآوری خود را شکوفا کند.

کاهه در ادامه با اشاره به برنامه‌های گروه فلز در آینده عنوان کرد: گروه فلز بیش از ۳۰ سال است که در زمینه تامین ورق استیل از برترین برندهای موجود در بازارهای جهانی، تلاش کرده تا همواره پشتیبان و همراه صنایع و شرکت‌‌های تولیدی داخلی باشد.

تصمیمات و برنامه‌هایی که امروز به‌طور جد در گروه فلز مورد بحث و اقدام قرار دارد یکی برنامه‌های کوتاه‌‌مدت  است که با توجه به درخواست و نیاز مشتریان و صنعت، تصمیم بر افزایش تنوع گریدهای وارداتی استنلس استیل داریم.

در برنامه‌های بلندمدت نیز به پشتوانه نیروهای متخصص و جوان خود، احداث کارخانه‌های سرویس سنتر، کارگاه‌های مجهز برش‌‌کاری و پوشش‌‌دهی را طرح‌‌ریزی و اجرایی خواهیم کرد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید