حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

چشم‏‏‌انداز مثبت بازار فلزات جهان

چشم‏‏‌انداز مثبت بازار فلزات جهان

بررسی موسسات مطالعاتی نشان می‌دهد که بازار کامودیتی‌ها در پنج‌ماه پایانی سال ۲۰۲۳ روند افزایشی را در پیش خواهد گرفت. بر اساس مطالعاتی که با توجه به تحلیل اقتصاد چین و نوسانات نرخ دلار آمریکا انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت برخی از فلزات و مواد معدنی مانند فولاد و طلا تا پایان سال ۲۰۲۶ مسیر افزایشی را طی کنند. همچنین، با توجه به میزان تقاضای جهانی برای آلومینیوم، این فلز در بلندمدت با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. علاوه بر این، فلزهایی همچون نیکل، روی و مس نیز با ثبات نسبی قیمت معامله خواهند شد.

کامودیتی‌‌‌ها با حمایت وعده‌‌‌های حمایتی دولت چین در نیمه ماه سپتامبر مجددا افزایشی شدند. در این شرایط، برخی تحلیلگران احتمال استمرار این رویه ظرف ماه‌‌‌های پایانی سال‌جاری میلادی را می‌دهند؛ اما موسسه فیچ‌‌‌سلوشن در حالی آخرین برآورد قیمتی خود از بازارهای کالایی را منتشر کرد که پیش‌‌‌بینی آن برای میانگین نرخ فروش بسیاری از کالاهای صنعتی از جمله مس، نیکل و زغال حرارتی بدون تغییر مانده، اما رشد نرخی جزئی برای محصولاتی نظیر سنگ‌‌‌آهن، آلومینیوم، فلز روی، طلا و زغال‌‌‌سنگ متالوژیک در پیش‌بینی جدید نسبت به پیش‌بینی قبلی ایجاد شده است.

کالاهای صنعتی با محوریت فلزات صنعتی، سال 2023 را با رشد محسوس قیمتی در پی امیدواری به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد به دنبال رفع محدودیت قرنطینه کرونایی آغاز کردند؛ اما عدم‌بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد باعث شد تا این محصولات در سه‌ماه دوم سال افت نرخ قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند و اغلب موسسات بین‌المللی نیز نرخی کمتر از میانگین بهای فروش در سال 2022 را برای آنها پیش‌بینی کنند. با وجود این، در حالی هشتمین ماه از سال‌جاری میلادی از نیمه گذشته که محرک‌‌‌های دولتی چین برای حمایت از رشد اقتصادی مجددا فرصت رشد نرخی دیگر به کالایی‌‌‌ها داده است.

کاهش سرعت رشد اقتصادی چین ظرف نیمه ابتدایی امسال، باعث انتقادات گسترده نسبت به عملکرد اقتصادی دولت چین شد. در حالی که برخی تحلیلگران بر این باور بودند که سیاستگذاران پکن برای نجات اقتصاد چین از رکود باید به‌سرعت به سراغ محرک‌‌‌های قوی بروند، این کشور محرک‌‌‌های پیشنهادی را به‌آهستگی، پس از هضم بازار و بعد از رصد نتیجه هریک به‌مرور اعمال کرد؛ به نحوی که از تاثیر یکباره آن بر بازارها کاست و در عین حال جدیدترین داده‌‌‌ها از جمله رشد داده‌‌‌های وام مسکن چین بیانگر بازیابی نسبی اعتماد خانوار چینی به اقتصاد است. موسسه فیچ،‌‌‌ قیمت زغال‌سنگ متالورژیکی را براساس هزینه‌‌‌های بالای تولید و افزایش میزان مصرف جهانی فولاد برای ماه‌‌‌های آینده به صورت افزایشی پیش‌بینی کرده است.

همچنین در حوزه آلومینیوم برای سال‌های 2023 تا 2025 پیش‌بینی می‌شود که به دلیل افت تقاضا و تقویت دلار آمریکا قیمت فلز نقره‌‌‌ای روند کاهشی را در پیش بگیرد. همچنین پیش‌بینی‌‌‌ها در خصوص طلا برای سال‌های 2023 و 2024 با توجه به انعطاف‌‌‌پذیری این فلز برمبنای افزایش قیمت انجام شده است. براساس پیش‌بینی‌‌‌های موسسه فیچ‌‌‌، فلز روی نیز در سال 2023 با کاهش قیمت همراه بود و ظرف سال‌های 2025 و 2026 روند افزایش قیمت برای این فلز پیش‌بینی شده است. همچنین قیمت مس و سنگ‌آهن برای ادامه سال 2023 افزایشی پیش‌بینی شده است.  پیش‌بینی روند افزایشی قیمت مس، منعکس‌‌‌کننده رفتار این فلز برای بلندمدت بوده که تحت‌تاثیر مولفه‌‌‌ای به نام انرژی است. طبق بررسی‌‌‌های این موسسه، انتظار می‌رود با وجود اینکه بازار در شرایط متعادل و حمایتی قرار دارد، اما قیمت فلزات نوسان داشته باشند.

پیش‌بینی قیمت آتی سنگ‌آهن در سال 2023 براساس افت‌وخیزها و عملکرد این ماده معدنی به دست آمده؛ به طوری که میزان تقاضای فولادکاران چینی با وجود همه حواشی این صنعت بهتر از حد انتظار بوده است و برای آینده پیش‌بینی می‌شود که میزان عرضه و تقاضا در حالت تعادل با یکدیگر باشند. در مفروضات موسسه فیچ،‌‌‌ قیمت زغال‌سنگ متالورژی را بالا در نظر گرفته‌‌‌، چراکه برای ادامه سال 2023 انتظار کاهش قیمت این ماده معدنی با توجه به ظرفیت‌‌‌های جدید می‌رود. پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن برای سال‌های 2024 تا 2026 براساس افزایش هزینه‌‌‌های تولید و همچنین رشد میزان تقاضا و مصرف جهانی انجام شده است که از طرفی تا حدودی می‌‌‌تواند کاهش نسبی مصرف در کشور چین را جبران کند.

پیش‌بینی موسسه فیچ در خصوص قیمت آلومینیوم برای سال‌های 2023 تا 2025 براساس افت میزان تقاضا، به‌ویژه خارج از چین و مازاد بازار در سال 2023 انجام شده؛ چراکه در چین با کاهش هزینه‌‌‌های انرژی برای واحدهای تولیدی و همچنین کافی بودن سطح مخازن در این کشور و همچنین بهبود وضعیت و محدودیت‌های برقی، سطح تقاضا با افت نسبی همراه بوده است که در این بین تقویت ارزش دلار آمریکا نیز بدون تاثیر نیست. با وجود این مسائل، تقاضای جهانی برای فلز نقره‌‌‌ای با توجه به ویژگی‌‌‌های منحصربه‌فرد آلومینیوم در بخش‌‌‌های مختلفی همچون صنعت خودرو، هواپیماسازی و صنعت الکترونیک برای جایگزینی با مس در حال افزایش است که این موضوع می‌‌‌تواند بر آینده قیمت این فلز تاثیر قابل‌توجهی بگذارد.

پیش‌بینی موسسه فیچ برای آینده قیمتی فلز روی براساس افت قابل‌توجه میزان تقاضای جهانی بیشتر از طرف چین و اروپا برای این فلز انجام شده است. از طرفی افت‌وخیزهای قیمت انرژی به افزایش مازاد این فلز در بازار منجر می‌شود و انتظار می‌رود که میزان تقاضا با افزایش منحنی هزینه در بلندمدت نیز تغییر کند که این موضوع در آینده قیمتی فلز روی تاثیرگذار خواهد بود. برای طلا نیز براساس پیش‌بینی‌‌‌های موسسه فیچ روند افزایش قیمت ترسیم شده است؛ چراکه انعطاف‌‌‌پذیری این فلز گران‌قیمت در برابر نوسانات دلاری و بازارهای سرمایه زیاد است و هر نوع تغییری در روند بازار بر قیمت طلا تاثیر مستقیم می‌‌‌گذارد و تغییرات به نوعی بازتاب‌‌‌‌دهنده خرید بیشتر بانک‌های مرکزی و تخصیص مجدد از صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

این موسسه، آینده قیمتی زغال‌سنگ حرارتی را ثابت پیش‌بینی کرده است. از طرفی وضعیت بازار دریایی جهانی در شرایط پایدار قرار دارد و میزان واردات اروپا، ژاپن و کره در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده، این در حالی است که میزان واردات زغال‌سنگ حرارتی چین در سطح بالا انجام می‌شود. در هند به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ در جهان نیز مصرف برق در حال افزایش است؛ با این حال واحدهای تولیدی داخلی این کشور تا حد زیادی می‌‌‌توانند نیاز هند را تامین کنند. این در حالی است که در چین به دلیل ضعف در سیستم تولید برق‌آبی همچنان تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی زیاد است و به نظر می‌رسد عرضه‌‌‌های داخلی این کشور نیز با قیمت پایین مورد معامله قرار می‌گیرد و از این‌رو واردات زغال‌سنگ در چین در سطح بالایی انجام می‌شود.  پیش‌بینی‌‌‌های موسسه فیچ در مورد نیکل نیز بدون تغییر قیمت است، چراکه قیمت‌های بازار نقطه‌‌‌ای در حال تعدیل هستند و انتظار می‌رود نیکل با میانگین قیمتی در سال 2023 در آینده مورد معامله قرار گیرد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید