حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

چگونه با لوله های فولادی کربن زنگ زده کار کنیم؟

چگونه با لوله های فولادی کربن زنگ زده کار کنیم؟

دلیل زنگ زدن آسان لوله های فولادی کربن این است که اجزای اصلی آنها کربن و آهن است. آهن تحت واکنش اکسیژن و آب دچار واکنش اکسیداسیون می شود و اکسیدهای آهن را تشکیل می دهد که باعث زنگ زدگی می شود. اما اگر در هنگام حمل و نقل، نگهداری و استفاده از لوله های فولادی کربن اقدامات حفاظتی انجام نشود، به راحتی در اثر هوا، آب، اکسیدها و سایر آلاینده ها خورده و فرسایش یافته و باعث زنگ زدگی می شوند.

 

چگونه با لوله های فولادی کربن زنگ زده کار کنیم؟

 

نحوه برخورد با لوله های فولادی کربن زنگ زده

1) روش درمان مکانیکی

روش های تصفیه مکانیکی شامل خراش دادن مناطق زنگ زده با برس های فولادی، کاغذ سنباده، سوهان و غیره برای رسیدن به هدف از بین بردن لایه زنگ می باشد. البته باید توجه داشت که روش درمان مکانیکی فقط برای زنگ زدگی خفیف یا زنگ سطحی مناسب است. اگر درجه زنگ زدگی جدی باشد، عملیات مکانیکی فقط می تواند نقش کنترل موقتی داشته باشد.

2) روش تصفیه شیمیایی

روش‌های تصفیه شیمیایی عمدتاً از برخی روش‌های شیمیایی برای حل کردن یا تبدیل زنگ زدگی برای رسیدن به هدف حذف استفاده می‌کنند. متداول‌ترین روش‌های تصفیه شیمیایی شامل اسیدشویی، شستشوی قلیایی، الکترولیز، غوطه‌وری و غیره است. لازم به ذکر است که اگرچه عملیات شیمیایی می‌تواند زنگ زدگی را به طور کامل‌تری از بین ببرد، اما عملکرد آن پیچیده‌تر است و به راحتی می‌تواند به لوله‌ها آسیب برساند. همچنین به اقدامات ایمنی و حفاظت از محیط زیست شدید نیاز دارد.

3) روش رنگ ضد زنگ

روش رنگ ضد زنگ به این صورت است که مقدار مشخصی از رنگ ضد زنگ را روی سطح لوله‌های فولادی کربنی پاشیده یا برس می‌زنند تا از تماس اکسیژن و آب با فلز جلوگیری شود و در نتیجه به عنوان یک عایق برای کاهش یا جلوگیری از اثر زنگ فلز عمل می‌کند.

روش رنگ ضد زنگ نسبتا ساده، استفاده آسان و پرکاربرد است. با این حال، این روش همچنان دارای کاستی هایی مانند افتادن آسان و تغییر شکل آسان در اثر گرما است.

اقدامات پیشگیرانه آینده

کار حفاظتی را به خوبی انجام دهید

در هنگام حمل و نقل، نگهداری، نصب و استفاده از لوله های فولادی کربنی باید اقدامات حفاظتی از جمله پرهیز از تماس مستقیم لوله های کربنی با زمین و منابع آب تا حد امکان، انتخاب محیط نگهداری مناسب و جداسازی انواع مختلف انجام شود. لوله های فولادی کربن و تمیز کردن آنها به طور منظم. و غیره.

لوله های کربن فولادی با کیفیت قابل اعتماد را انتخاب کنید

هنگام خرید لوله های کربن فولادی، باید به کیفیت محصول توجه کنید و تولید کنندگان و محصولاتی را با کیفیت قابل اعتماد انتخاب کنید تا از مقاومت در برابر خوردگی و عمر مفید آن اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی:

زنگ زدگی لوله های فولادی کربنی یک مشکل رایج است، اما برای اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان خط لوله می توانیم با روش های فوق با این وضعیت مقابله کرده و از آن جلوگیری کنیم. در کاربرد واقعی، تجزیه و تحلیل وضعیت خاص و انتخاب روش درمان مناسب با توجه به شرایط خط لوله ضروری است.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید