به گزارش روابط‌عمومی بورس‌کالای ایران، سید جواد جهرمی عنوان کرد: از سال ۱۳۸۲ که بورس فلزات راه‌اندازی شد تا امروز، بورس فلزات و سپس بورس‌کالا با صنعت فولاد عجین شده و تاب‌آوری این صنعت در مورد بورس‌کالا در برخی موارد هم صدق می‌کند. وی افزود: در سال ۹۴ تعداد عرضه‌کنندگان فولادی ۱۵شرکت بود؛ اما سال گذشته ۲۰۰شرکت فولادی محصولات خود را در بورس‌کالا عرضه کردند و سهم فولاد از لحاظ حجمی ۳۴‌درصد از معاملات بورس‌کالا را به خود اختصاص داد و رشدهای خوبی در سال‌های گذشته انجام شد.

بخشی از این رشدها به دلیل تنوع محصولات و برخی به دلیل تنوع عرضه‌کنندگان بود. وی با بیان اینکه در ۲۰سال اخیر در کنار خود صنایع گام به گام یاد گرفتیم که برای مدیریت بازار چه کارهایی باید انجام دهیم، تصریح کرد: سال ۹۷، خاطرات تلخی را در شیوه تنظیم بازارها تجربه کردیم و از آن به بعد این تجربه به دست آمد که برای حکمرانی مناسب باید قانون مناسب داشته باشیم، به قانون پایبند باشیم و استقلال بورس‌کالا در عمل به قانون را نیز بپذیریم.

جهرمی ادامه داد: دومین تجربه این بود که از دو سال گذشته تاکنون نرخ ارز در هیچ‌یک از محصولات شمش فولاد و میلگرد تاثیری نداشته و برآیند عرضه و تقاضا را می‌توانیم روی تابلوی معاملات مشاهده کنیم و از این مسیر سیگنال صحیح به سرمایه‌گذار و سیاستگذار بدهیم. وی افزود: برخی محصولات زنجیره فولاد از قدیم در بورس‌کالا معامله می‌شوند و به بلوغ خوبی رسیده‌اند و برخی دیگر مانند آهن اسفنجی به‌تازگی وارد بورس شده‌اند که برای این کالاها باید متناسب با فعالیت محصولات، رگولاتوری و دستورالعمل‌هایی وضع کنیم تا کل زنجیره محصولات در بورس‌کالا در حالت تعادلی قرار بگیرد. جهرمی عنوان کرد: در حوزه تاب‌آوری بحث تامین مواد اولیه مطرح است که برای تامین مواد اولیه نیازمند قراردادهای بلندمدت هستیم.


اخبار مرتبط :