حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های گالوانیزه یا به اصطلاح ورق‌های گالوانیزه شده، یکی از محصولات مرتبط با فولاد هستند که با دارا بودن پوشش حفاظتی از روی فولاد، جزئیات و قطعات مختلف صنایع را تشکیل می‌دهند. ورق‌های گالوانیزه با خاصیت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، قابلیت استفاده طولانی مدت و ماندگاری بالاتری دارند. علاوه بر این، خاصیت حالت پذیری و فرم‌پذیری بالای این ورق‌ها، به آسانی به شکل‌های مختلف درآیند و در ساخت قطعات صنعتی و اجزای مختلف استفاده می‌شوند. ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلفی از جمله ساخت سازه‌های فلزی، ابزارهای کشاورزی، خودروها، لوازم خانگی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟
کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

روی به صورت یون‌های مثبت به محلول منتقل می‌شود و به روی ورق چسبیده و با تشکیل لایه‌ی حفاظتی بر روی ورق، از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری می‌شود. ورق گالوانیزه در محیط‌هایی با شرایط آب و هوایی سخت و نامطلوب و همچنین در محیط‌های صنعتی با شرایط زیادی از جمله ترکیبات شیمیایی و اسیدهای قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله، به بررسی کاربردهای ورق‌های گالوانیزه، خاصیت حالت پذیری و فرم‌پذیری آنها، مشخصات فنی، نحوه تشخیص ورق‌های گالوانیزه و… پرداخته خواهد شد. در صفحه اصلی سایت ما، شما قادر به دیدن قیمت‌های محصولات فولادی به ویژه ورق‌های گالوانیزه خواهید بود.

خواص ورق گالوانیزه شده

ورق گالوانیزه شده دارای خصوصیات فنی و مکانیکی وسیعی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مقاومت بالا به خوردگی و زنگ زدگی: ورق گالوانیزه شده با لایه‌ی حفاظتی روی دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی است. ترکیب این ورق با روی، به دلیل داشتن ویژگی های الکتروشیمیایی، در مقابل بیشتر مواد شیمیایی مانند اسید، قلیا و نمک، مقاوم است.

2. مقاومت بالا در برابر ضربه: ورق گالوانیزه شده دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه و شوک می‌باشد.

3. قابلیت فرم‌پذیری بالا: ورق‌های گالوانیزه شده با خاصیت فرم‌پذیری بالا که به دلیل وجود لایه‌ی حفاظتی می‌باشد، به راحتی می‌توان آن‌ها را در قالب‌های مختلف به‌کار گرفت.

4. ماندگاری بالا: ورق‌های گالوانیزه شده به دلیل داشتن لایه‌ی حفاظتی، در برابر عوامل آب و هوایی و عوامل محیطی مانند خوردگی و زنگ‌زدگی و مواد شیمیایی مقاوم می‌باشد.

5. زیبایی: ورق‌های گالوانیزه شده به دلیل داشتن لایه‌ی حفاظتی روی خود، ماندگاری و زیبایی بالایی دارند.

 

لوله مانیسمان

کاربردهای ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی از جمله صنایع ساختمانی و عمرانی، خودروسازی، صنایع الکترونیک، صنایع تولید لوازم خانگی و صنایع غذایی و دارویی به عنوان یکی از مواد مرتبط با فولاد کاربرد دارد. در ادامه کاربردهای ورق گالوانیزه در مصارف صنایع مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. صنایع ساختمانی و عمرانی: در این صنایع، ورق گالوانیزه برای ساخت و تولید درب و پنجره، پشت بام، نرده‌ها، درگاه‌ها، کابینت‌های برقی و بسیاری دیگر از قطعات و قطعات مرتبط با ساختمان کاربرد دارد.

2. صنایع خودروسازی: ورق گالوانیزه در صنایع مرتبط با خودروسازی، مانند تولید بدنه خودرو، استفاده می‌شود و به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و زنگ زدگی، برای ایجاد لایه‌ی جلوگیری از خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. صنایع الکترونیک: ورق گالوانیزه برای تولید و ساخت انواع دستگاه‌های الکترونیکی، کیس‌های کامپیوتر، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های موبایل کاربرد دارد.

4. صنایع تولید لوازم خانگی: ورق گالوانیزه برای تولید و ساخت لوازم خانگی مانند بشقاب، دستگیره درب، میزهای آشپزخانه، میزهای اداری و … استفاده می‌شود.

5. صنایع غذایی و دارویی: ورق‌های گالوانیزه برای ساخت قطعاتی مانند قرقره‌های تولید غذا

و گزینه‌های دارویی مانند جعبه‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نیز استفاده می‌شوند.

 

مشخصات ورق فنی گالوانیزه

مشخصات فنی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه دارای مشخصات فنی و مکانیکی وسیعی است که در جدول زیر به طور خلاصه ارائه شده است:

ضخامت: 0.25 تا 6 میلیمتر
عرض: تا 1500 میلیمتر
طول: تا 6000 میلیمتر
نوع ورق: آجدار و صاف
گرمایش گالوانیزه: حرارتی در روش انفجاری و گرمایشی
مقاومت کششی: 270 تا 440 نیوتن بر میلی‌متر مربع
مقاومت خمشی: 350 تا 900 نیوتن بر میلی‌متر مربع
مقاومت به خوردگی: بالا
مقاومت به زنگ‌زدگی: بالا
قابلیت فرم‌پذیری: بالا
ضریب انعطاف‌پذیری: بالا
وزن واحد: 7.85 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه شده از نوع فولادی است که دارای لایه‌ی حفاظتی روی آن است. برای تشخیص ورق‌های گالوانیزه، باید به مشخصه‌های زیر توجه کرد:

1. وزن: ورق گالوانیزه نسبتاً سنگین است و وزن آن بیشتر از ورق‌های فولادی است.

2. مقاومت به خوردگی: ورق گالوانیزه دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است که باعث می‌شود آن به راحتی خراب نشود.

3. لایه‌ی حفاظتی: در ورق‌های گالوانیزه، حتماً لایه‌ی حفاظتی روی آن وجود دارد که باعث حفاظت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

4. روش تولید: ورق گالوانیزه به دلیل نوع خاص تولیدش، با عملیات گالوانیزه شدن سطح آن پوشیده می‌شود و باعث افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

پوشش ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، با پوشش لایه‌ی حفاظتی از روی، از اثرات خوردگی و زنگ زدگی در معرض عوامل آلوده جلوگیری می کند. این پوشش به عنوان یک عامل ایمنی و مقاوم در برابر خوردگی، روی ورق فولادی قرار می‌گیرد.

پوشش روی و روکش چربی، دو نوع پوشش برای ورق گالوانیزه هستند. پوشش روی، یک لایه نازک روی است که به ورق گالوانیزه به شکل آند یا ذوب شده، متصل می‌شود. این پوشش، به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط نامطلوب و خوردگی، در صنایع مختلف کاربرد دارد.

پوشش روکش چربی، با ایجاد یک لایه روغن یا چربی روی ورق گالوانیزه، از اثرات خطرناک خوردگی و زنگ زدگی در شرایط نامناسب محافظت می کند. این پوشش به دلیل چگالی بالا، می‌تواند در برابر خوردگی در شرایط آلودگی شدید، عملکرد خوبی داشته باشد.

در استفاده هایی که به قدرت بیشتر در برابر خوردگی و زنگ زدگی نیاز است، ممکن است لایه های پوشش دهی بیشتری نیز اعمال شود. به عنوان مثال، در برخی تجهیزات شیمیایی و پتروشیمی، لایه های پوشش دهی متعددی از جمله پوشش های پلی اورتان، پلی آمید، فلزات و غیره بر روی ورق گالوانیزه ایجاد می شود.

انواع ورقهای گالوانیزه

ورق گالوانیزه از جمله محصولات پرکاربرد در صنایع و ساخت و ساز می‌باشد که در دسته‌بندی‌های متنوعی قرار می‌گیرد. در ادامه به بیان برخی انواع ورق‌های گالوانیزه می‌پردازم:

1- ورق گالوانیزه ساده: این نوع ورق گالوانیزه نسبت به سایر نوع ورق‌ها رایج‌تر و پرکاربردتر است. برای پوشش حفاظتی قطعات فلزی در صنایع ساختمانی، خودروسازی، لوازم خانگی و غیره استفاده می‌شود.

2- ورق گالوانیزه سیاه: این نوع ورق گالوانیزه، پوشش رنگی ندارد و در صنایع ساخت و ساز، خودروسازی و ساخت قطعات فلزی استفاده می‌شود.

3- ورق گالوانیزه رنگی: در این نوع ورق، به جای پوشش حفاظتی روی، پوشش رنگی روی آن اعمال شده است. این ورق در ساختمان‌ها به عنوان پوشش دیواری و در خودروها و لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4- ورق گالوانیزه آلومینیومی: به جای استفاده از فولاد در این نوع ورق گالوانیزه، از آلومینیوم استفاده شده است. این ورق به دلیل وزن سبک و مقاومت بالا در برابر خوردگی، در ساختمان‌ها و خودروسازی استفاده می‌شود.

5- ورق گالوانیزه ترمیمی: دربرخی مواقع به دلیل شرایط و زمان استفاده از ورق گالوانیزه، آسیب و خطر خوردگی بر روی ورق‌ها به وجود می‌آید. در این مواقع، از ورق‌های گالوانیزه ترمیمی استفاده می‌شود که با استفاده از روش‌های ویژه، پس از حذف قسمتی از ورق، به راحتی جایگزین خطرناکترین قسمت ورق شده و مانع خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شوند.

نتیجه‌گیری:

ورق گالوانیزه با دارا بودن خصوصیات فنی و مکانیکی خاص، به عنوان یکی از مواد مرتبط با فولاد، در صنایع مختلفی مانند صنعت ساختمانی، صنایع خودرو، صنایع الکترونیکی، صنایع تولید لوازم خانگی و صنایع غذایی و دارویی کاربرد دارد. ورق گالوانیزه دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌باشد و به دلیل خاصیت فرم‌پذیری بالایش، به راحتی در قالب‌های مختلف قابل استفاده می‌باشد. در صفحه اصلی سایت ما، شما قادر به دیدن قیمت‌های محصولات فولادی به ویژه ورق‌های گالوانیزه خواهید بود.


مقاله های پیشنهادی :

فولاد آلیاژی + انواع محصولات فولادی – دکتر فولاد

خرید ورق آلیاژی از دکتر فولاد

لوله سیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد لوله‌های فولادی جوش مستقیم در خطوط لوله تحت فشار

‫0/5 ‫(0 نظر)

اخبار و مقالات آموزشی

دکتر

فولاد

doctorfolad.com

با ما تماس بگیرید